| INFRA ry | INFRAn keskustoimisto, Pohjois-Savo

Varkauden kova kuuri kannatti

Varkaus tilasi yksityiseltä toimijalta tekniset palvelunsa. Vahva lääke auttoi keventämään kuluja.


Teksti:
Anu Ginström, Kuvat: Varkauden kaupunki

Vuonna 2007 Varkaus etsi keinoja kehnon taloustilanteensa korjaamiseksi. Osana ratkaisua ulkoistettiin kaikki kaupungin tekniset palvelut.

”Vastaavaa ei ollut ikinä muualla tehty, eikä ole vieläkään. Lahdessa ja Mikkelissä on samantyyppistä, mutta toteutukset eivät ole yhtä laajoja”, kaupungininsinööri Jani Viljakainen kertoo.

Viljakainen arvioi tehtyä siirtoa ”hyvinkin kannattavaksi”. Infra-lehden jutussa syksyllä 2016 pöytään oli jo laittaa tarkkoja ja tarkistettuja lukuja. Säästöä oli alkanut kertyä 600 000 euroa joka vuosi.

Pelot eivät käyneet toteen

Lisätöistä ei tullut pelättyä riippakiveä. ”Niitä kertyy alle 10 000 eurolla vuodessa. Esimerkiksi sorateiden sorastuksessa tarvittavan murskeen tai korjattavien liikennemerkkien määrää on vain mahdotonta tietää etukäteen”, Viljakainen perustelee.

Kaupungin vajaasta 40 infraosaajasta pääosa siirtyi yksityiselle. Alueurakan parissa työskentelee muun työnsä ohessa kaupungilla yksi suunnitteluinsinööri sekä urakkaa valvovat aluevastaava ja kaupunginpuutarhuri.

Paikallisten pk-yritysten yhteys kaupunkiin kuitenkin katkesi. Viljakainen ei näe siinä ongelmaa. 

”Paikallisyritykset työllistyvät jopa enemmän kuin ennen, koska kaupungilla oli aiemmin jonkin verran myös omaa tuotantoa, ja nyt urakasta vastaavalla Destialla käytännössä ei.”

Valtuustolla on valta päättää

Valtuusto ratkaisee, miten palveluita tuotetaan. Varkaudessa ensimmäinen urakka oli 7 vuodelle, nykyinen 7+3 vuodelle. Optiovuodet on jo päätetty hyödyntää, joten urakka on katkolla 2026 ja kilpailutus koittaa 2025.

Kovin kevyesti muutoksiin tuskin lähdetään. ”Vanhaan malliin palaaminen tarkoittaisi muun muassa miljoonan tai parin kalustoinvestointitarvetta, vaikka edelleen töitä pitäisi ostaa myös ulkoa.”

Tähänastiset kilpailutukset ovat olleet hintatasoltaan samaa luokkaa. Kaupunki hillitsee hintoja tekemällä urakoista urakoitsijalle mahdollisimman riskittömiä. ”Kun riskiä ei tarvitse laskea hintaan, kaupunki saa parempia tarjouksia.”

"Ei jonninjoutavaa vastakkainasettelua"

Onko vanhassa Infra-lehden jutussa mitään vanhentunutta tietoa?

”No enää en puhuisi ulkoistamisesta. Ulkoistus oli ja meni ajat sitten. Tämä on nyt ihan normaalia kilpailuttamista.”

Prosessin aikana Viljakainen kertoo oppineensa, miten tärkeää on pitää hyvin avoimet ja vilpittömät välit urakoitsijaan. ”Tällaiset urakat eivät kestä yhtään jonninjoutavaa vastakkainasettelua, vaan fokuksen pitää oikeasti olla samaan suuntaan. Tilaajan pitää ymmärtää, että urakoitsijan on tuotettava myös voittoa ja urakoitsijan, ettei tilaaja voi maksaa äärettömän paljon.”

Juttu on osa Infra-lehden 1/2021 kuntakokonaisuutta.