| INFRA ry | INFRAn keskustoimisto, Häme

Hämeenlinnassa riittää elinvoimaa

”Tuore vuoden 2020 tilinpäätös kertoo 13,9 miljoonan euron ylijäämästä. Plussan puolelle kirjattiin myös 500 henkilön muuttovoitto”, apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo iloitsee.


Teksti: Sari Okko Kuvat: Hämeenlinnan kaupunki

Hämeenlinnan suurin valtti on hyvä saavutettavuus junaradan ja valtateiden varrella. Päivittäin Hämeenlinnan ja muun Suomen välillä pendelöi noin 15 000 henkilöä. Helsinkiin on matkaa 100 ja Tampereelle 75 kilometriä.

Toinen valtti on turvallisuus. Poliisin katuturvallisuusindeksin mukaan Hämeenlinna kiri viime vuonna siinä Suomen 15 suurimman kaupungin kärkeen. Kun mukaan lasketaan vahvat alueelliset palvelut ja yritysmyönteisyys, näkymät ovat valoisat – koronasta huolimatta.

”Hämeenlinna todennäköisesti hyötyy jatkossakin siitä, että työntekemisen monipaikkaisuus ja etätöiden tekeminen yleistyvät. Kaupunkiin on helppo tulla ja asettua”, Isosuo tuumii.

Suomi-rata Oy:n osakkuus kannattaa 

Isosuo korostaa, että infran rakentaminen on kaupungin elinvoiman ja kasvun kannalta itsestäänselvyys. Näin on ollut siitä asti, kun Hämeenlinnan ensimmäinen asemakaava hyväksyttiin vuonna 1777.

Viime vuonna rakentamisen nettoinvestoinnit olivat noin 30 miljoonaa euroa, josta infran osuus oli yhdeksän miljoonaa. Mittavia investointeja edustaa muun muassa lokakuussa 2020 valmistunut 17 miljoonan euron pysäköintitalo.

Yksi kaupunkia koskettavista tulevista suurista investoinneista on sairaanhoitopiirin 400 miljoonan euron keskussairaala, jota varten kaupunki rakentaa katuja viidellä miljoonalla. Paljon investointeja tulee myös Etelä-Suomen suurimmalle Moren yritysalueelle, kun jo olemassa olevat yritysalueet kasvavat yhteen uuden moottoritien eritasoliittymän ympärille.

”Suomi-rata Oy:n osakkaana olemme lisäksi varmistaneet, että yksi itsenäisen Suomen merkittävimmistä infrahankkeista linjataan Hämeenlinnan kautta, eikä Suomi-rata jää pelkäksi Hämeenlinnan ohittavaksi raitiolinjaksi”, Isosuo lisää.

Yritysmaailman kanssa tehdään avointa ja tiivistä yhteystyötä. ”Nettisivuillamme on nähtävissä vuoden infraurakat, jotka toteutetaan yhteistyössä urakoitsijoiden sekä verkostoja hallitsevien yhtiöiden kanssa.”

Kuva Miika Kangasniemi/Hämeenlinnan kaupunki

Rakennuslupa kolmessa viikossa 

Vuonna 2009 toteutettu kuntaliitos toi yhteen Hämeenlinnan, Hauhon, Kalvolan, Lammin, Rengon ja Tuuloksen. Kaupungin maapinta-ala 11-kertaistui. Lisäksi kaupungissa on tehty pitkäjänteistä maanhankintaa.

”Omaa maata riittää ja kaavoitusta tehdään ripeällä tahdilla. Rakennuslupakäsittely kestää tänä päivänä vain kolme viikkoa, kun se aiemmin vei jopa kuukausia”, Isosuo kertoo.

Hämeenlinnassa on myös noin 9000 kesäasuntoa ja runsaat vesistöt. Maaliskuussa kaupunki teki päätöksen, jolla helpotetaan loma-asuntojen muuttamista vakituiseen käyttöön. Päätöksellä vastattiin kasvaneeseen kysyntään. Kaupungin väestönkasvun vuositavoite on asetettu 0,5 prosenttiin.

”Vaikka valoisalta näyttää, aina on parannettavaa. Peruskorjausvelkaa riittää arviolta noin 750 euroa per asukas ja sitä on purettava. Terve talous tarjoaa tähänkin vaivaan tepsivän reseptin”, Isosuo muistuttaa.

Hämeenlinna 2020

  • Asukasluku: 67 848
  • Nettoinvestoinnit: 29,5 M€
  • Vuosikate: 33,1 M€
  • Tilikauden ylijäämä: 13,9 M€
  • Taseen ylijäämä: 0,2 M€
  • Taseen loppusumma: 725 M€
  • Veroprosentti: 21 %
  • Lainamäärä: 4 448 € / asukas
  • Työttömyys: 12,6 %
  • Pääelikeinot: teollisuus, terveys- ja sosiaalipalvelut, tukku- ja vähittäiskauppa

Slogan: Hämeenlinna. Ihan lähellä.

Juttu on osa Infra-lehden 1/2021 kuntakokonaisuutta.