| INFRA ry | INFRAn keskustoimisto, Häme, Kaakkois-Suomi, Keski-Suomi, Länsi-Suomi, Pohjanmaa, Pohjoinen, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa

Pikiteiden parantajat haastavat: noudatetaan nopeusrajoituksia tietyömaan kohdalla

Maanteiden päällystyskausi on alkanut. Asfalttialan toimijat vetoavat yhdessä kaikkiin tienkäyttäjiin tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattamiseksi.

Päällystyskauden käynnistyttyä tienkäyttäjille aukenee jälleen loistava tilaisuus toimia teiden ritareina ja mallina muille.

”Kun yksi hidastaa vauhtia työmaan kohdalla, muu liikenne seuraa perässä. Esimerkiksi ammattiautoilijat voivat olla tärkeänä roolimallina, sillä pitkää matkaa ajaessa parilla voitetulla minuutilla ei ole aivan olennaista merkitystä”, asfalttialan työnantajia edustavan INFRA ry:n turvallisuusasiantuntija Kati Kaskiala kannustaa. 

Tiellä kulkijoiden raskas kaasujalka aiheuttaa tietyömaiden työntekijöille vaaratilanteita. Moni ajattelee, että haitat ja vaarat poistuisivat, jos tietyöt tehtäisiin yöllä.

”Yötyö ei voi olla kuitenkaan ainoa ratkaisu, koska öisillä teillä nopeudet tahtovat nousta entisestään. Selvitysten mukaan yötyö aiheuttaa läheltä piti -tilanteita ja terveyshaittoja. Liikenteen haitat vähenevät jo kaksivuorotyölläkin”, sopimusalavastaava Lauri Haikola Rakennusliitosta muistuttaa.

Suunnitelmat tärkeitä, lisäksi tarvitaan epäitsekkyyttä 

Tietyömaan nopeusrajoituksen määrittää tieluokan mukaan päällystystyön tilaaja kuten Väylävirasto tai ely-keskus.

Jo tarjouskyselyssä tilaaja linjaa, miten päällystäjän pitää taata työmaan turvallisuus. Keinoja voivat olla nopeusnäytöt tai saattoautot, jotka toimivat vähän kuin Formula 1 -kisoista tutut turva-autot. Yötyön vähentämiseksi töitä voidaan tehdä hiljaisella kaistalla aamu- tai iltaruuhkaa vastaan. Moottoriteillä voi harkita vanhan rinnakkaistien käyttöönottoa Keski-Euroopan tyyliin.

”Tärkeintä on, että työmailla toteutetaan liikenteenohjaussuunnitelmaa ja päivitetään sitä tilanteen muuttuessa”, työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen Väylävirastosta sanoo.

Lappalainen muistuttaa, että liikenteessä tarvitaan lisäksi epäitsekkyyttä. ”Me suomalaiset pidämme itseämme aika hyvinä kuskeina – toimitaan siis myös sen mukaan, huomioiden että tiellä on ihmisiä töissä huolehtimassa teiden kunnosta. Jos näyttää, että työmaalle olisi jäänyt väärä nopeusrajoitus, siitä kannattaa soittaa Tien käyttäjän linjaan 0200 2100, joka on avoinna 24/7.”

Koronaepidemia laski päällystystyön hintaa

Tänä vuonna teitä päällystetään poikkeusoloissa. Päällystystyömaillakin noudatetaan erikoisjärjestelyjä koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi.

Päällystystyön tilaajille, niin kunnille kuin valtioille, epidemia mahdollisti ostajan markkinat.

”Työn hinta on laskenut jopa 15 prosenttia bitumin hinnan notkahdettua. Monessa mielessä tämä on vuosisadan tilaisuus lyhentää teiden ja katujen korjausvelkaa”, Kati Kaskiala sanoo.

LISÄTIEDOT:

  • Kati Kaskiala, turvallisuusasiantuntija, INFRA ry; puh. 040 066 3550
  • Lauri Haikola, sopimusalavastaava, Rakennusliitto ry; puh. 0400 869 638
  • Risto Lappalainen, työturvallisuuspäällikkö, Väylävirasto; puh. 029 534 3966


IHMINEN TIELLÄ EI OLE TIELLÄ!

  • Katso somessa Sami Hedbergin ja Zaanin videoita: #ihminentiellä #tietyöt
  • Videoita on jaettu kasapäin mm. Twitterissä 

INFRA ry on osa Rakennusteollisuus RT:tä, joka yhdessä muiden rakennusalan toimijoiden kanssa viettää parhaillaan jokakeväistä turvallisuusviikkoa. Viikon tavoitteena on saada jäsenyritykset aliurakoitsijoineen ja muine sidosryhmineen mukaan työturvallisuutta edistävään toimintaan.