Tiedotteet ja uutiset

Osumia 80 kappaletta

  1. 9.8.2022

    Asfalttialan inflaatio huitelee 40 prosentissa – jos määrärahoja ei nosteta, suomalaiset saavat tottua 1970-luvun päällystystasoon (Mediatiedote)

    Asfalttialan yrityksiä edustava INFRA pelkää tiestön päällystyskilometrien painuvan ensi vuonna kohti 1000 kilometrin haamurajaa, mikäli kustannukset jatkavat kipuamistaan eikä päällystysmäärärahaa nosteta. Korjausvelan kurissa pitäminen edellyttäisi 4000 kilometrin vuosittaista päällystämistä. Jotta tavoitteeseen päästäisiin edes 50-prosenttisesti, määräraha pitää vähintään tuplata.
  2. 29.10.2021

    Ratkaisuja rakentamisen osaajapulaan

    Rakennusalan osaajapula ei hellitä Suomessa vaan pahenee, ennakoi Rakennusteollisuus RT:n lokakuun lopussa julkistama osaamistarveselvitys.
  3. 27.9.2021

    Kun pitkän tähtäimen visio puuttuu, voi kumipyörä alkaa liirata – tieverkon ratkaisevat yhteysvälit kannattaa panna kuntoon (Mediatiedote)

    Tuore selvitys Nelostiestä näyttää, miten keskeinen merkitys strategisella tieyhteydellä voi olla Suomen toimivuudelle. Pääväyläverkolla on useita avainosuuksia, joiden palvelukyky on jäämässä kehityksestä jälkeen. Niiden modernisointi edellyttäisi kunnianhimoista visiota ja rahaa. Suurista raidehankkeista tutuksi tullut hankeyhtiömalli voisi olla ratkaisu, ehdottaa INFRA ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö.
  4. 6.9.2021

    Infran modernisointi vie tieliikenteen uudelle tasolle – lue kolme esimerkkiä miten

    Toimivaan liikenneverkkoon kuuluu monta osaa: tiet, radat, vesiväylät ja satamat sekä lentokentät. Etenkin tieverkko on tärkeä jokaiselle suomalaiselle. Nostamalla sen strategisesti tärkeät yhteysvälit uudelle tasolle saavutetaan suuri yhteiskunnallinen vaikuttavuus.
  5. 4.6.2021

    Hankemuotoa tärkeämpää on yhteishengen luominen

    Yhteistyön merkitys on kasvanut infra-alalla selkeästi vuosien saatossa. INFRA ry ja SKOL ry tilasivat aiheesta selvityksen, jonka toteutti valmistuva insinööri (YAMK) Hannele Haavisto.
  6. 9.4.2021

    Monta kokkia, mainio soppa! Uusilla suosituksilla enemmän irti infrahankkeesta

    Infrahankkeen toteutuksessa toimii monta osaajaa: työn tilaaja, rakennuttajakonsultti ja urakoitsija. Koko toimitusketjua edustanut työryhmä julkisti huhtikuussa 2021 suositukset hankkeiden yhteistyön edistämiseksi. Ryhmän yrittäjäjäsen uskoo, että etenkin kunnissa voidaan tätä reseptiä seuraamalla saavuttaa tuntuvat säästöt.
  7. 5.2.2021

    Yhteishaku alkaa 23. helmikuuta – mistä opiskelijat paikkaamaan infra-alan osaamisvajetta?

    Infra-alalta eläköityy noin 1 200 henkilöä vuosittain. Oppilaitoksista valmistuu noin 600 henkilöä. Vajetta on kaikissa työlajeissa, mutta etenkin ratapuolella, työnjohdossa ja tietomalliosaamisessa. ”Nyt pitäisi laittaa koulutuspolut ja hakukiintiöt kuntoon sekä hyödyntää infra-alan parantunut imago”, MANK ry:n Antti Knuutila sanoo.
  8. 18.12.2020

    SYKE-raportti: Maa-ainesten kierto ratkaistaan kuntien ja maakuntien kaavoituksessa

    Miten kaavoitus voi edistää kestävän ja luonnonvaroja säästävää kaupunkiympäristöä? KITARA-hanke setvi tähän liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Loppuraportti on nyt julkaistu.
  9. 28.8.2020

    Jälleenrakennusteollisuus nostaa Suomen jaloilleen

    Hallituksen on koottava budjettiriihessä Suomen talouden jälleenrakennusohjelma ja linjattava EU:n elvytyspaketin käytöstä heti alkusyksyllä. Korjausrakentamista ja väyläinvestointeja aikaistamalla aikaistetaan myös talouden toipumista sekä lievitetään kuntien ja vientiteollisuuden ahdinkoa.
  10. 13.8.2020

    Nimitysuutisia INFRAlla

    INFRA Uusimaa ry:n toiminnanjohtajana aloittaa 1. syyskuuta YTM Panu Tuominen, 39. Panun edeltäjä, varatuomari Mikaela Aaltonen siirtyy samalla INFRAn lakitiimiin. Syksy tuo muutakin uutta: johtaja Heikki Jämsä jää eläkkeelle, samoin lakiasiainpäällikkö Kimmo Laukkanen.