| Rakennusteollisuus RT ry | Keskusliitto

Rakennusteollisuus RT: ”Puoliväliriihen päätökset todellinen uhka liikennepolitiikan pitkäjänteisyydelle”

Rakennusteollisuus RT on huolissaan hallituksen puoliväliriihessä sopimista menoleikkauksista vuodelle 2023. Vaikka varsinaiset yksityiskohtaiset leikkauslistat tarkentuvat vasta ensi vuonna, riihessä leikattiin rajuimmin liikenne- ja viestintäministeriön määrärahoja. Näissä suurinta roolia näyttelee perusväylänpitoon ja kehittämisinvestointeihin kohdistettu rahoitus.



”Jos liikennejärjestelmän kehittämisen määrärahoista leikataan 110 miljoonaa euroa, vedetään samalla matto alta myös juuri valmistuneelta Liikenne 12 -suunnitelmalta, jonka avulla on nimenomaan pyritty liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden lisäämiseen. Pitäisi olla päivänselvää, että liikennepolitiikan pitkäjänteisyys ja ennakoitavuus eivät ainakaan lisäänny sillä, että yhdessä linjattuja määrärahoja päätetäänkin leikata kaksi viikkoa parlamentaarisesti valmistellun suunnitelman julkaisemisen jälkeen”, Rakennusteollisuus RT:n varatoimitusjohtaja Paavo Syrjö toteaa.

Liikenne 12 -suunnitelman rahoituksessa oli jo valmiiksi hälyttävä kuoppa vuosien 2023–2024 kohdalla niin perusväylänpidon kuin kehittämisinvestointienkin kohdalla. Rakennusteollisuus RT on aikaisemmin esittänytkin, että perusväylänpidon 1,4 miljardin euron vuositasosta tulisi pitää kiinni myös vuosina 2023 ja 2024. Kehittämisinvestointien tason tulisi puolestaan noudatella vähintään 600 miljoonan euron vuositasoa, jotta Suomelle tärkeistä kehittämisinvestoinneista voitaisiin pitää kiinni ja tukea kasvun edellytyksiä.

Rahoitusta voi suhteuttaa siihen, että liikenteeltä kerätään erillisveroina peräti noin 5 miljardia euroa vuodessa sekä lisäksi arvonlisävero, kun liikenteeseen myönnetään määrärahoja tänä vuonna yhteensä 2,2 miljardia euroa ja jo aikaisemmin linjatuilla päätöksillä vain 1,9 miljardia euroa vuonna 2023. 

”Nyt uhkana on, että koko Liikenne 12 -suunnitelmalta tippuu pohja pois ja sen uskottavuus liikennepolitiikkaa ohjaavana ohjenuorana saa vakavan kolauksen. Tämä tarkoittaisi myös, että jäämme jälkeen liikenteen kehittämisinvestoinneissa, jotka ovat elintärkeitä suomalaiselle elinkeinoelämälle ja sen kilpailukyvylle. Kun yksityiskohtaisia leikkauslistoja aikanaan ruvetaan tekemään, tulisi päättäjien pitää mielessä, ettei liikennepolitiikan pitkäjänteisyydestä ja parlamentaarisesti sovituista määrärahoista tule ryhtyä tinkimään.”

Lisätietoja:

Paavo Syrjö
varatoimitusjohtaja, Rakennusteollisuus RT ry
040 560 1803; paavo.syrjo@rakennusteollisuus.fi