Vuositakuukorjaaja "Juuso" Ritakallio varmistaa laadun kuvien otolla

Kun YIT:n Tampereen yksikön asuntokohteissa työtään tekevä vuositakuukorjaaja Juha-Matti Ritakalliota pyytää kertomaan, mitä laatu on hänen kannaltaan, hän vastaa: ”Laatua on virheetön tuote, johon päästään huolellisella suunnittelulla. Vanha sanonta pitää tässäkin paikkaansa, hyvin suunniteltu on hyvin tehty.”

YIT rakentaa Ranta-Tammelan alueelle yhteensä 22 asuinkerrostaloa. Tässä näkyy toisena käynnistynyt talo, Kanavavahti. Punaisen nosturin kohdalle valmistuu infratöiden jälkeen Näsijärvestä vetensä saava kanava.

Lähes 30 vuotta YIT:llä työskennellyt Ritakallio kertoo, että hänen toimenkuvansa on muuttunut pelkkien takuukorjausten tekemisestä ennaltaehkäiseväksi, laadunvarmistukseen kuuluvaksi työksi: ”Takuukorjausten tyypillinen pieni nikkarointi ei enää kuulu toimenkuvaani. Nykyisin teen lähinnä viemäri- ja lämpökamerakuvauksia työmaa-aikana sekä itselleluovutuksia.”

Viemärit kuvataan kolmeen kertaan

Ritakallio kiertää YIT:n Tampereen alueen asuntokohteissa ja vuosittain parissa kohteessa myös Pohjanmaalla. Tämän jutun haastattelupäivänä hän kuvasi Näsijärven rantaan rakenteilla olevan Ranta-Tammelan alueen ensimmäisiä YIT:n asuinkerrostaloja. Kanavavahdin 14-kerroksisen talon työmaalla hän käy kuvaamassa viemäreitä kolmeen kertaan. ”Ilman kuvausta ei esimerkiksi näe, ovatko kaikkien putkiliitosten tiivisteet paikallaan, Jos eivät ole, edessä on väistämättä vesivahinko jossain vaiheessa”, hän sanoo.

Lämpökamerakuvauksissaan Ritakallio tarkistaa onko ikkunoiden ja ulko-ovien karmit tiivistetty huolellisesti. Lämpökamerakuvauksia tehdään pääasiassa talvella, sillä kuvaus onnistuu parhaiten, jos sisä- ja ulkolämpötilassa on vähintään kymmenen asteen ero.

Työmaa-aikaisella viemärikuvauksella Juha-Matti Ritakallio löytää esimerkiksi virheellisesti asennetut putkiliitosten tiivisteet.

YIT:lle jo 17-vuotiaana

Ritakallio kertoo syntyneensä Lahdessa 46 vuotta sitten, mutta asuneensa koko ikänsä Tampereen kupeessa, Kangasalla. ”Jo yläasteella ollessani tykkäsin tehdä käsilläni kaikenlaista. Näin rakennustöille ei oikeastaan ollut missään vaiheessa vaihtoehtoa. Sukurasitetta rakentajaksi ei ollut, sillä olin pikemminkin suvun musta lammas”, hän perustelee ammatinvalintaansa.

YIT:lle Ritakallio päätyi jo 17-vuotiaana, eikä hänellä tämän jälkeen ole ollut tarvetta vaihtaa työnantajaa. ”En ole ollut päivääkään työttömänä tai lomautettuna. Nykyinen työni on sen verran mielenkiintoista, että aion pysyä tässä työssä, jos vaan saan olla talossa”, hän sanoo.

Halpa hinta verrattuna virheiden korjaukseen

Ritakallio on tehnyt työtään viitisentoista vuotta tuotantopäällikkönä pitkään YIT:n Tampereen yksikössä toimineen, nykyisen hankintapäällikön, Mikko Kauniston kanssa. Kaunisto kertoo, että lempinimellä Juuso YIT:llä tunnettu Ritakallio on työssään erittäin ammattitaitoinen ja oma-aloitteinen. ”Juuson omistautumisesta kertoo se, että hän on omalla ajallaan suomentanut viemärikuvauslaitteiston raportointiohjelman, sekä muokannut lämpökuvausohjelman yksikön tarpeisiin”, Kaunisto kertoo.

Mikä merkitys Ritakallion ennaltaehkäisevällä työllä on YIT:lle? Kaunisto vastaa: ”Vaikka esimerkiksi lämpökuvauksessa käytettävä kamera maksaa 25 000 euroa, tämä on halpa hinta verrattuna virheiden korjaamisesta koituviin kustannuksiin. Rakennusvirheiden korjaamiseen käytetty euromäärä on pysynyt ennallaan, mutta asunnonostajien vaatimustaso on noussut. Täytyy muistaa, että asiakastyytyväisyys on meille tosi tärkeätä.”

Lämpökamerakuvauksella varmistetaan esimerkiksi ikkuna- ja oviasennusten tiiveys.

”Yhteistyö on myös jokaisen oma etu”

Lähes 30 vuotta rakennustyömailla työtään tehneellä Ritakalliolla on asiaa muille rakentajille: ”Kaikkien pitäisi katsoa eteensä ja jättää työpisteensä seuraavan työvaiheen tekijälle niin siistissä kunnossa, ettei tämän tarvitse alkaa siivoamaan ennen työnsä alkamista. Toinen asia, jonka tahdon tuoda esiin on se, että yhteistyö muiden työntekijöiden kanssa on myös jokaisen oma etu.”

Kyllä Ritakallio ehtii myös harrastuksien pariin, vaikka tuntuu miettivän työasioita vapaa-ajallaankin. Lähellä hänen sydäntään on vapaaehtoinen maanpuolustustyö, mikä tarkoittaa käytännössä perinteiden vaalimista. Toinen harrastus on olla lastensa kautta melonnan huoltojoukoissa, Ritakallio kertoo.

Tutustu "Juusoon" - katso video

Video: Juha Salmi