| Rakennusteollisuus RT ry | Keskusliitto

Turussa tehdyissä betonirakenteiden lujuusselvityksissä ei löytynyt uusia ongelmakohteita

Turussa on testattu pistokoeluonteisesti paikallavalettujen betonirakenteiden lujuutta kaikkiaan lähes kolmellakymmenellä talonrakennustyömaalla. Juuri valmistuneet testaustulokset eivät paljastaneet yhtään uutta lujuuskatokohdetta.

Talonrakennusteollisuus ry ryhtyi viime vuodenvaihteessa selvittämään suurimpien talonrakennusurakoitsijoiden kanssa betonirakenteiden lujuutta rakenteilla olevissa kohteissa Turun alueella. Selvityksen tulosten saaminen kesti tavanomaista pitempään testauslaboratorioiden ruuhkautumisen vuoksi, ja viimeiset analyysit valmistuivat marraskuussa. 

Testauksiin päädyttiin Turun rakennuslautakunnan suosituksesta, koska syksyllä 2016 oli ilmennyt vakavia betonin lujuusalitusepäilyjä kahdella suurella turkulaisella rakennustyömaalla, TYKS:n T3-sairaalalaajennuksen perustuksissa ja Harppuunakorttelin parkkihallissa. TYKS:n työmaalla jouduttiin purkamaan ja valamaan uudelleen paikallavalettuja perustusrakenteita sekä lisäksi vahvistamaan elementtitehtaalla valmistettuja betonielementtirakenteita. 

Testattavat betonirakenteet valittiin siten, että ne edustavat erilaisia rakenneosia, kuten anturoita, pilareita, palkkeja, laattoja ja seiniä. Mukaan otettiin jo ennakolta riskialttiiksi tiedettyjä säärasitettuja rakenteita sekä myös normaaleja betonirakenteita. 

Ulkopuolinen taho testasi pistokoeluonteisesti valittujen rakenneosien poranäytteitä ja koekuutioita käytössä olevien normien ja standardien mukaisesti. Lisäksi kunkin rakennuskohteen päärakennesuunnittelija on varmentanut tehdyt selvitykset. 

Testauksiin osallistuivat kaikki valtakunnalliset rakennusurakoitsijat, joilla on toimintaa Varsinais-Suomen alueella. Mukaan lähteneitä yrityksiä oli kaikkiaan kymmenen. Selvityksessä oli mukana kaikkiaan kolmen eri betonitoimittajan betonia. 

Selvityksessä testattiin näytteitä 28 kohteesta, joista 25 läpäisi tarkastuksen ilman lisäselvityksiä. Kolme kohteista päätyi tarkempaan analyysiin. Näihin kolmeen kohteeseen betonia oli toimittanut kaksi eri betonitoimittajaa ja kaikki tutkitut betonit olivat säänkestävää erikoisbetonia. 

Kolmesta kohteesta otettuja lisänäytteitä tutkittiin vielä tarkemmin kuin aiemmin. Lisäksi kohteiden päärakennesuunnittelija suoritti tarkennettuja lujuusopillisia tarkasteluja kyseisistä rakenteista. Myös ulkopuolisen asiantuntijan lausunto pyydettiin tehdyistä tutkimuksista ja lujuustarkasteluista. Kahdessa kohteessa sekä lujuuden että suunnitellun käyttöiän voitiin todeta olevan täysin riittävät. Yhdessä kohteessa elementtitehtaalla valmistettuja betonielementtirakenteita jouduttiin vahvistamaan. Kyseisen kohteen lujuusalitusepäily oli tiedossa jo viime syksynä ja se sijaitsee jo aiemmin mainitulla sairaalatyömaalla. 

Jotta betonirakenteiden ilmamäärät ja lujuudet saadaan hallintaan, Betoniteollisuus ry, Liikennevirasto, SBK-säätiö ja alan yritykset käynnistivät Aalto-yliopistossa Robust Air -tutkimushankkeen. Syyskuussa valmistunut ja julkistettu tutkimus osoitti, että voimakkaasti notkistettujen pakkas- ja suolarasitusta kestävien erikoisbetonien lisäaineet ovat yksi merkittävä tekijä lujuuspuutteiden synnyssä. Lisäksi Rakennusteollisuus RT ry kutsui diplomi-insinööri Tapani Mäkikyrön selvittämään laajasti betonirakentamisen ongelmia ja niiden aiheuttajia. Hänen loppuraporttinsa ja suosituksensa julkistetaan myös tänään 14. marraskuuta.  

Aineistoja

Turun testitulosten lisäksi 14.11. julkaistiin selvitysmies Tapani Mäkikyrön loppuraportti Betonirakentamisen laatuketju kuntoon. Tiedote, tiivistelmä selvitysmiehen raportista sekä raportin laaja versio löytyvät sivulta www.rakennusteollisuus.fi/betoniselvitys.

Lisätietoja

  • Talonrakennusteollisuus ry, aluepäällikkö Markku Leppälehto, puh. 040 745 3930
  • Turun kaupunki, rakennusvalvontajohtaja Reima Ojala, puh. 0500 829 048 
  • Rakennusteollisuus RT ry, viestintäjohtaja Merja Vuoripuro, puh. 040 587 2642