| Rakennusteollisuus RT ry

Laatumittarit tulevat rakennustyömaille

Rakennusteollisuus RT:n Laatupolku -hankkeessa tuotetaan työkaluja rakentamisen laatuun liittyvien ongelmien poistamiseksi ja laadun parantamiseksi. Hankkeessa on esimerkiksi kehitetty työmaille laadunmittausmenetelmä, jonka avulla voidaan rakentamisvaiheessa kiinnittää entistä tehokkaammin huomiota mahdollisiin, syntymässä oleviin laatuvirheisiin. Ensimmäiset yritykset ovat jo ottaneet laatumittarin käyttöön.

Laatupolku-hankkeessa kehitettyjä työkaluja ja -tapoja sekä saatuja tutkimustuloksia esitellään Kuopiossa 16.1.2013 käynnistyvällä Rakennusteollisuuden Laatupäivä-kiertueella, jonka Rakennusteollisuus RT järjestää yhdessä Rakentamisen Laatu RALA ry:n kanssa. Kiertueen tilaisuuksissa jaetaan ajankohtaista tietoa ja käytännön kokemuksia laadunhallinnan haasteista ja ratkaisuista. Samalla on tarkoitus virittää keskustelua alan eri toimijoiden kesken laadun parantamisen keinoista ja mahdollisuuksista. Tilaisuudet on tarkoitettu kaikille rakennusalan ammattilaisille, jotka työskentelevät rakennusliikkeissä, suunnittelutoimistoissa, tilaajina tai viranomaisina sekä alan opiskelijoille.

- Rakennusteollisuuden laatupolku -hanketta käynnistettäessä todettiin, että tulosten saavuttaminen edellyttää laatuasioiden nostamista kaikkien rakentamisen osapuolten ja tekijöiden huomion kohteeksi. Hanke muodostuu useista konkreettisista osahankkeista, jotta tulokset saadaan mahdollisimman nopeasti ja laajasti alalla käyttöön, toteaa rakentamisen kehittämisestä Rakennusteollisuus RT:ssä vastaava johtaja, tekniikan tohtori Jukka Pekkanen.

Laatupolku-hankkeen alkuvaiheessa toteutettiin verkkohaastattelu, johon osallistui lähes tuhat alan eri ammattilaista. Tulokset eivät sinänsä yllättäneet, sillä tyypillisiksi syiksi laatuongelmiin koettiin rakennushankkeiseen usein turhaankin leivottu kiire, vajavainen tuote- ja tuotannonsuunnittelu sekä heikko työmaan johtaminen.

Luotettavat laatutyömaat näyttävät esimerkkiä

Hyviä laatuun liittyviä konkreettisia työkaluja löytyy myös Rakentamisen Laatu RALA ry:stä, joka osallistuu aktiivisesti Laatupolku-hankkeeseen. Toiminnanjohtaja Tuula Råmanin mukaan rakennusalalla on monia vastuullisesti toimivia yrityksiä, joilla on tahtoa rakentaa laadukkaasti. Niissä projektit otetaan haltuun alusta alkaen ja hoidetaan jämäkästi loppuun asti.

- Laatu ymmärretään kokonaisvaltaisesti osana tuottavuutta ja turvallisuus osana laatua. Läpinäkyvyys ja avoimuus puolestaan lisäävät luotettavuutta, Råman toteaa. Kokonaisvaltaista laadunhallintaa ja harmaan talouden tehokasta torjuntaa varten RALA ja RT ovat yhdessä Rakennusliiton, Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliiton RAKLI ry:n ja Suomen Tilaajavastuu Oy:n kanssa kehittäneet Luotettava laatutyömaa-konseptin.

Tuottavuutta ja laatua vahvasti yhdistävässä Laatupolun osahankkeessa on selvitetty elementtirunkorakentamisen laadun ja tuottavuuden kehittämismahdollisuudet. Niiden perusteella on koottu esimerkilliset toimintatavat, joiden testaaminen on käynnistymässä muutamassa rakennushankkeessa. Toimintatapojen ohjeistus levitetään koko alan hyödynnettäväksi kuluvan vuoden aikana.

Lisätietoja:
johtaja Jukka Pekkanen, Rakennusteollisuus RT ry, puh. 050 527 6966