Yhdessä osaamistasi rakentaen
| Rakennusteollisuuden Koulutuskeskus RATEKO

ePerehdytystietojen tarkastelu helpottuu

Syyskuussa rakennusalalla otettiin käyttöön yhteinen sähköinen ePerehdytys-palvelu, jonka avulla työntekijä tekee työmaan yleisperehdytysosion verkossa ja jonka tulokset työnantaja näkee Taitorekisterin Ilmoita-palvelusta.

Palvelun käyttö on helppoa. Työnantaja rekisteröityy Ilmoita-palveluun ja ilmoittaa eli luvittaa työntekijänsä ePerehdytyksen suorittajaksi. Työntekijä menee ePerehdytyksen verkkosivustolle, kirjautuu ja saa tunnukset, jonka jälkeen hän pääsee tekemään perehdytyksen ja siihen kuuluvan kokeen verkossa. Tieto hyväksytysti suoritetusta perehdytyksestä tallentuu työntekijän Valttikortti-tietoihin. Suoritus näkyy saman tien myös Taitorekisterin Ilmoita-palvelussa.

Marraskuusta lähtien Taitorekisterin Ilmoita-palvelusta on ollut saatavilla ilmaisversio, mikä helpottaa työnantajan tekemää seurantaa ja omien työntekijöiden perehdytystietojen selailua. Työntekijän Valttikortin tunnistetietojen avulla palvelusta näkee omassa yrityksessä työskentelevien pätevyydet ja tehdyt ePerehdytykset. Perehdytystietojen näkyminen nyt myös ilmaisversiossa helpottaa monen työnantajan arkea, ja työntekijöiden pätevyystietoja on helppo seurata ja hallinnoida keskitetysti yhdessä paikassa ja milloin vain.

Lisätietoa ePerehdytyksestä

ePerehdytys on yhteinen sähköinen yleisperehdytys koko rakennusalalle. Se korvaa nykyisessä perehdytysmallissa olevan työturvallisuuden yleisperehdytyksen, ja se on voimassa kaikilla työmailla 12 kuukautta kerrallaan. Palvelun kehittämisestä vastaavat Rakennusteollisuus RT:hen kuuluvat Rakennusmedia ja RATEKO yhteistyössä yritysten ja muiden tahojen kanssa. Perehdytyksellä on AVIn hyväksyntä.

Taitorekisteri on sähköinen rekisteri ammattipätevyyksien kokoamista, hallinnointia ja tarkastamista varten. Taitorekisterissä olevat pätevyydet voi lukea Valttikortilta vaikkapa Android-puhelimiin saatavalla ilmaisella Taitorekisteri-mobiilisovelluksella. Suomen Tilaajavastuu Oy  ylläpitää Taitorekisteriä ja Ilmoita-palvelua.