| INFRA ry | Keskusliitto, Häme, Kaakkois-Suomi, Keski-Suomi, Länsi-Suomi, Pohjanmaa, Pohjoinen, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa

INFRAn matkassa maailmalla

INFRA ry järjestää monenlaisia ryhmämatkoja maailmalle. Vierailemme messuilla, kone- ja varaosatehtailla ja mielenkiintoisissa infrakohteissa. Matkoilla on oiva mahdollisuus tutustua infrarakentajiin yli piiri- ja toimialarajojen.

Infralaisia Baumassa

INFRA Häme järjesti keväisen matkan Bauma 2019 -messuille. Mukana oli matkalaisia neljästä eri piiristä.

Wihurin osasto kiinnosti matkalaisia. Kuva: Antti Astrén

KOLMEN vuoden välein Saksassa järjestettävä messu on helposti yksi suurimmista alan tapahtumista. Tämän vuoden messuilla kävi yli 620 000 henkeä viikon aikana.

Messumatkaan lähdettiin kahden eri ryhmän voimin. Molemmissa oli 12 henkeä ja jäseniä neljästä eri piiriyhdistyksestä. Majoitus oli varattu liki vuotta aikaisemmin, koska Münchenin hotellit täytyvät aikaisessa vaiheessa ennen messuja. Hintatasokin hyppää ylöspäin, mitä lähemmäksi messut tulevat.

NÄYTTEILLEASETTAJIEN kanssa oli varattu etukäteen tapaamisia, mutta vapaa-aikaakin jäi paikallisiin nähtävyyksiin tutustumista varten. Osa väestä kävi muun muassa Mercedes-Benz-museossa Stuttgartissa, osa taas hieman ikävämmässä paikassa, Dachaun keskitysleirin sijoilla.

INFRAn matkoilla yhteistä puhuttavaa riittää, eikä verkostoitumista ole koskaan liikaa. Erilaisia tapaamisia ja yhteistyökuvioita on helppo sopia, kun väkeä on kattavasti koolla eri puolilta Suomea.

KIITOKSET messuisännöinnistä Avant Tecno, Real Machinery, Volvo Construction Equipment, Wihuri Oy Tekninen kauppa, Ritchie Bros. ja Mascus!

Antti Astrén

INFRAn ajoneuvonosturiyrittäjät Liebherrin moottoritehtaalla

INFRAN ajoneuvonosturijaosto järjestää joka toinen vuosi tehdasopintomatkan. Matka suuntautui tällä kertaa Liebherrin moottoritehtaalle Sveitsin Bulleen.

Pia Metsola ja Magnus Frisk kiitti­vät osallistujien puolesta mielenkiintoisista esityk­sistä Toni Vep­säläistä, Matti Laaksosta, Pasi Virtaa sekä Mika Taimistoa ja Tommy Borgringia. Kuva: Heli Laakkio

FREIBURGIN KANTONISSA puolentoista tunnin ajomatkan päässä Genevestä sijaitseva Liebherr Machines Bulle SA kehittää ja tuottaa diesel- ja kaasumoottoreita ja niiden komponentteja sekä osia. Korkealaatuisia komponentteja ja järjestelmiä ei käytetä vain konsernin sisällä, vaan myös muut valmistajat integroivat niitä omiin koneisiinsa.

Liebherr Machines Bulle SA perustettiin vuonna 1978. Ensin Bullessa valmistettiin moottoreita ja komponentteja maansiirtokoneita varten. In-house dieselmoottoreiden kehitys alkoi vuonna 1984. Sen jälkeen Liebherr on kehittänyt ja tuottanut moottorinsa tuotteisiinsa itse. Tehdas työllistää noin 1 200 henkilöä.

Tehtaalla valmistetaan myös kaasulla toimivia moottoreita. Ensimmäinen kaasumoottori valmistui vuonna 1996. Kaasumoottoreita valmistetaan muun muassa biokaasulaitoksille sekä lämpö- ja sähköyksiköille.

Vuodesta 2014 lähtien Yhdysvalloissa ja EU:ssa on ollut voimassa uudet dieselmoottoreiden päästönormit. Injektiojärjestelmien ja moottorinohjausjärjestelmien kehitystä ja kapasiteettia on siksi lisätty tuntuvasti. Kapasiteetin laajentamisen myötä Liebherrin on ollut mahdollista tarjota räätälöityjä tuotteita yksittäisille markkinoille.

MOOTTORITEHTAALLA heräsi vilkas keskustelu moottoreiden ja osien valmistuksesta, alihankinnasta ja tuotekehityksestä.

Liebherrin moottoreita on pidetty kalliina verrattuna kilpailijoihin. Liebherrin edustajat totesivat, että heille on tärkeää kehittää ja valmistaa moottorinsa itse. Näin he haluavat varmistaa, että moottoreiden hyvä laatu, tuotekehitys, yhteensopivuus ja käytettävyys eri koneissa on paras mahdollinen.

SYYSKUUN LOPUN turneelle osallistuneet yli 30 matkalaista haluavat kiittää Liebherriä hyvin järjestetystä tehdasvierailusta. Suurkiitos myös muille yhteistyökumppaneille Ritchie Brossille, Siemens Rahoitukselle ja Kiwa Inspectalle. Te mahdollistitte hienon ja antoisan opintomatkan!

Magnus Frisk