| INFRA ry | Keskusliitto, Länsi-Suomi, Pohjanmaa

Lupaukset väylärahoituksen uudistamisesta on pidettävä

Liikenteestä ja maakuntauudistuksesta Porissa 18.7. puhuneet väylävaikuttajat kiirehtivät valtion väyläverkon rahoituksen kehittämistä.

INFRA ry:n hallituksen puheenjohtaja Nina Lindström vaatii parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän väylärahoitukseen esittämiä uudistuksia pikaisesti toteutukseen.

”Niin tiestön käyttäjien kuin sen kunnosta vastaavien viranomaisten ja urakoitsijoidenkin huoli valtion liikenneverkon rahoituksesta on nyt ennätysmäisen syvä. Liikenneverkossamme on 2,5 miljardin euron korjausvelka, joka jatkaa kasvuaan 100 miljoonan euron vuosivauhdilla. Ihmisten ja tavaran turvallinen ja saumaton liikkuminen on uhattuna yhä useammilla alueilla.”

Liikenneverkkotyöryhmä esitti tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseksi vähintään 300 miljoonan euron vuosittaista lisärahoitusta. Tämä tarkoittaisi, että perusväylänpitoon kuten päällysteiden uusimiseen ja muuhun väylien korjaamiseen käytettäisiin vähintään noin 1,3 miljardia euroa vuodessa aiemman alle miljardin sijaan.

”Pysyvä rahoitustason korotus on välttämätöntä korjausvelan nujertamiseksi. Vaikutus ulottuisi suoraan liikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen ja koko Suomen kilpailukykyyn”, Lindström sanoo.

Ei kuluerä vaan investointi

Kuluvalla hallituskaudella perusväylänpitoon on käytetty ennätysmäärä rahaa, ja verkon kunnon huononeminen on pysähtynyt. Jo ensi vuonna rahoitus uhkaa kuitenkin pudota satoja miljoonia.

”Tässä näkyy nykyisen rahoitusmallimme heikkous: lyhytjänteisyys. Liikenneverkkotyöryhmä esitti Suomelle parlamentaarisesti valmisteltua, 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Suunnitelman nopeaa kehittämistä on nyt edistettävä kaikin keinoin, samoin uusien rahoitusmallien konkreettista käyttöönottoa liikenneverkon edelleen kehittämiseksi”, Rakennusteollisuus RT:n puheenjohtaja Harri Kailasalo korostaa.

”Merkittäviä hankkeita saadaan liikkeelle mm. hankekohtaisilla yhtiöillä. Suomen liikenneverkosta ei saa tulla kehityksen estettä, vaan investointien rahoitusta tulisi lisätä rohkeasti Ruotsin mallin mukaisesti 2–3-kertaiseksi nykyiseen nähden. Tämä on satsaus maan pitkän aikavälin kilpailukykyyn, ei kuluerä.”

Lindström ja Kailasalo puhuivat Porissa INFRA ry:n paikallisyhdistysten keskustelutilaisuudessa, johon osallistuivat myös valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Timo Kalli, Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen johtaja Anders Östergård.

INFRA on osa Rakennusteollisuus RT:tä, jossa se edustaa yksityisiä väyläurakoitsijoita ja alan työnantajayrityksiä Suomessa. Liikenne- ja viestintäministeriön parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän loppuraportti julkaistiin 28.2.2018.

LISÄTIEDOT
Nina Lindström, 050 456 8122, etunimi.sukunimi (at) rta-yhtiot.fi  
Harri Kailasalo, 0400 401 538, etunimi.sukunimie (at) yit.fi  
Twitter: @INFRA_ry, @RTryfi