| INFRA ry | Keskusliitto

Kevään tes-neuvottelut paketissa

Rakennusalalle saatiin pitkien neuvottelujen jälkeen työehtosopimukset.

Työntekijöiden työehtosopimukset ovat kaksivuotisia ja kattavat kahdeksan sopimusalaa. Infratoimialan osalta mukana ovat maa- ja vesirakennusalan sekä asfalttialan sopimukset.

Saavutettu neuvottelutulos takaa työrauhan kahdeksi vuodeksi. Sopimuskausi on 1.5.2018–30.4.2020.

Palkkoja nostetaan kumpanakin sopimusvuonna 30 sentin yleiskorotuksella. Työehtosopimuksen mukaisiin taulukkopalkkoihin tehtiin 40 sentin korotukset molempina vuosina. Lisiä korotetaan molempina vuosina 1,7 prosentilla.

Ensimmäisen vuoden osalta palkkoja korotettiin 1.6.2018 ja toisen vuoden osalta niitä korotetaan 1.6.2019.

Uusiin työehtosopimuksiin sisältyy esimerkiksi mahdollisuus sairauspoissaoloihin työntekijän omalla ilmoituksella. Lisäksi työehtosopimusosapuolet perustavat työryhmiä muun muassa uusien osaajien saamiseksi alalle sekä tuottavuuden parantamiseksi.

”Yrityskohtaisissa kokeiluissa testaamme muun muassa, miten eri työaikamuotoja ja menettelytapoja joustavasti käyttäen voidaan parhaiten lisätä työn tuottavuutta. Paikallisesti sovittavia työaikajoustoja viisaasti käyttämällä voidaan saada hyötyjä niin työnantajalle kuin työntekijöillekin ”, Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell sanoo.

Työnantajan ja työntekijöiden edustajat yhdessä aikovat kehittää myös alan työnvälitystä, jotta työntekijät ja työpaikat kohtaisivat jatkossa entistä paremmin.

Myös toimihenkilöille sopimus

Touko–kesäkuun vaihteessa saatiin neuvottelutulos myös Ammattiliitto Pron kanssa toimihenkilöiden työehtosopimuksesta.

Sopimus koskee talonrakennuksen, maa- ja vesirakennusalan, asfalttialan, vedeneristysalan ja maalausalan toimihenkilöitä.

Vanhan toimihenkilösopimuksen voimassaolo päättyi huhtikuun lopussa, ja uusi sopimus on voimassa 1.5.2018–30.4.2020.

Toimihenkilöiden palkkoja korotetaan kesäkuun alusta 2,0 prosentin yleiskorotuksella ja seuraavan kerran vuoden 2019 joulukuun alusta 1,4 prosentilla. Vaativuusluokkapalkkoja korotetaan samoista ajankohdista lähtien 3,5 prosentilla.

Rakennusalan työehtosopimukset ovat yleissitovia, ja ne vaikuttavat noin sadantuhannen työntekijän työsuhteen ehtoihin.

Työehtosopimuksista on tiedotettu yksityiskohtaisemmin INFRAn jäsenille, joille tarjoamme myös videokoulutuksen sopimusten soveltamisesta. Katso jäsentiedotteet (vaatii kirjautumisen) >