| INFRA ry | Keskusliitto

INFRAn konepalveluvaliokunta ja laitevalmistajat tuovat 3D-koneohjauskoulutuksen lähelle sinua

Nyt sitä saa! INFRA järjestää kaksiosaisen 3D-koneohjauskoulutuksen, jonka toiseen osaan ehtii vielä mukaan.

INFRAn konepalveluvaliokunta järjesti toukokuussa 2018 yhdessä laitetoimittajien kanssa koulutuskiertueen, jonka tavoite oli antaa yleiskuva 3D-koneohjauksen maailmasta. Koulutus järjestettiin yhteistyössä Leica Geosystemsin, Novatronin ja Trimblen kanssa.

”Halusimme saada kerralla konepalveluyrittäjät paikalle, jotta niidenkin, joilla ei ole koneohjausta vielä käytössään, olisi helpompi tehdä hankintapäätös. Tehtävänämme on edistää jäsenkuntamme toimintaedellytyksiä ja 3D-koneohjauskoulutus päätettiin ottaa tämän vuoden teemaksi”, konepalveluvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Tuohino kertoo

”Yli 50 prosenttia INFRAn jäsenistöstä on konepalveluyrittäjiä ja koulutukselle oli selvä tarve”.

YPR:n Elisabeth Weckström osallistui koneohjauskoulutukseen Vantaalla. "Tosi hyvin käytiin läpi 3D:n perusteet. Tätä voisi olla kaksikin päivää." Kuva: Anu Ginström

Kaikki hyöty laitteista irti

Myös INFRAn asiantuntija Magnus Frisk arvioi, että tietomallinnus ja koneohjaus ovat lisääntyneet viimeisen parin vuoden aikana valtavasti, paikkakunnasta riippuen. Yhä enemmän käytetään myös Infrakit-pilvipalvelua, jonka avulla esimerkiksi tilaaja voi seurata kaivutyön laatua reaaliaikaisesti – riippumatta siitä, minkä laitetoimittajan koneita käytetään. Vastaavasti kaivukoneen kuljettaja saa mallit nopeammin koneelleen.

Koneohjauskoulutuksia koordinoiva Magnus Frisk kertoo, että kevättalvella 2019 järjestettävä 3D-koneohjauskoulutus tulee olemaan laajemman sisältönsä vuoksi hieman pidempi kuin toukokuun puolen päivän koulutus.

”Ensimmäinen koulutustilaisuus oli oiva paikka tutustua 3D-maailmaan. Toisessa tilaisuudessa on tarkoitus porautua syvemmälle laitekohtaisiin mahdollisuuksiin”, Jussi Tuohino täydentää.

”Toki tilaajatkin arvostavat osaamista, mutta näkisin, että eniten siitä on hyötyä yrittäjälle itselleen, kun tämä saa täyden hyödyn irti laitteistaan. Valitettavan moni kaivukoneen kuljettaja käyttää tänä päivänä vain perustasolla koneohjausjärjestelmiään. Ne ovat todella monipuolisia ja niillä voi tehdä muutakin kuin perusmittaamista, esimerkiksi massalaskentaa.”

Ilmoittaudu koulutukseen

INFRAn konepalveluvaliokunta järjestää yhdessä laitevalmistajien Leica, Novatron, TopCon ja Trimble kanssa 3D-koneohjaus-koulutuskiertueen, jonka tavoitteena on lisätä 3D-laitteiden käyttäjien käytännön taitoja. Koulutus on maksuton ja siihen ovat tervetulleita kaikki asiasta kiinnostuneet

Koulutus järjestetään tammi–helmikuussa 2019 neljällä paikkakunnalla; pääkaupunkiseudulla la 19.1., Tampereella la 2.2., Kuopiossa la 16.2. ja Oulussa la 23.2.

Lisätietoa ja ilmoittautumiset magnus.frisk@infra.fi tai puh. 050 912 7373