| INFRA ry | Keskusliitto, Häme

Työn oikea ajoitus voi ratkaista urakan sujuvuuden

”Siitä on edistytty, kun Pariisissa heitettiin laskiämpäri kadulle ja 40 prosenttia eurooppalaisista kuoli ruttoon, mutta vesi- ja viemärihankkeissa on silti vielä paljon kehittämistä”, infraurakoitsija Pertti Koivuaho huokaa. Yrittäjää huolestuttaa nykysuuntaus, jossa urakoinnille jää yhä vähemmän aikaa ja vaativia töitä teetetään yhä vaikeammissa sääolosuhteissa.

Teksti: Anu Ginström Kuvat työmaalta: Finnsukellus Oy

INFRAA RAKENNETAAN säiden ja luonnonilmiöiden ehdoilla – toisinaan armottomissa olosuhteissa.

”Välillä tuntuu, että lyödään myös päätä seinään, kun kesäkaudella helposti sujuva työ ajoitetaan alkamaan lokakuussa. Infratöiden suunnittelijoiden pitäisi rohkeammin osata pyytää riittävää aikaa urakoinnille. On kohtuutonta, että kymmenen vuotta suunniteltu hanke pitäisi rakentaa yhdessä päivässä”, kokenut infrayrittäjä Pertti Koivuaho kärjistää.

Koivuahon yritys Finnsukellus tekee erikoiskalustolla töitä muun muassa satamille, voimalaitoksille ja vesilaitoksille.

Yritys vie infraa Ahdin valtakuntaan: veden alle. Repertuaariin kuuluu vedenalaista louhintaa eri menetelmillä, porausta lautalta ja sukeltaen sekä ruoppausta.

Mittava vesihuoltoprojekti keskellä talvea

Putkistojen ja kaapelien vesistöalituksista Finnsukelluksella on yli 500 hankkeen kokemus. Tänä talvena kokemus karttuu taas yhdellä urakalla, kun yrityksen tiimi vetää pari kilometriä uutta vesijohtoa ja saman verran viemärijohtoa Tampereella valtatie 9:n ympäristössä.

Vesi- ja viemärijohtolinja rakennetaan Näsijärven lahtien ali Tasanteen ja Nurmin välille. Reilun parin kilometrin mittaisesta vesihuoltoreitistä 1,5 kilometriä kulkee veden alla.

Tampereen Veden hankkeessa korvataan lisäksi Tasanteen jätevedenpumppaamo uudella vielä tämän vuoden aikana, ja vuoden 2017 alussa alkaa uuden Nurmin pumppaamon rakentaminen. Pumppaamot ja uusi vesihuoltolinja ovat osa pitkän tähtäimen suunnitelmaa vesihuollon kehittämiseksi ja toimintavarmuuden parantamiseksi itäisellä Tampereella.

Vesistöosuuksien osalta urakan on määrä valmistua huhtikuun 2017 loppuun mennessä.

(Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)

”Työteho olisi kesällä kaksinkertainen”

Valoisa työaika hupeni jo kovaa kyytiä ja sääennusteet lupailivat varhaista talvea, kun Koivuaho siirrätytti urakkapaikalle kalustoa: pari ruoppaajaa, poralautan, neljä–viisi proomua, kolme hinaajaa, muutaman veneen. Rannalla työtä puskee pari kaivinkonetta, ja kuorma-autojen tehtäväksi jää kuljettaa maa-ainesta pois.

Parin miljoonan euron urakassa pääurakoitsija on KVL-Tekniikka. Finnsukellus tekee alihankkijana kokonaisuudesta noin 40 prosenttia. Työ on pk-yritykselle valtava. Megaluokkaa ovat myös riskit.

”Teemme työtä vedessä ja veden äärellä. Jokainen ymmärtää, että kun koneen kannella on vettä ja tulee pakkanen, se on liukas. Pimeys on toinen haaste. Työteho olisi kesällä kaksinkertainen”, Pertti Koivuaho arvioi.

Työn tuottavuudesta paasaavat poliitikot saavat Tampereelta jäätäviä terveisiä.

”Jos työntekijöillä menee ensin kahdeksan tuntia lumitöihin ja sitten päästään aloittamaan koneiden ja laitteiden sulattelu, he ovat ihan loppu siinä vaiheessa, kun varsinaiset työt pitäisi aloittaa. Myös konerikot lisääntyvät vaikeissa olosuhteissa.”

(Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)

Tilaaja teki kaikkensa; vaikeutena valituskierre ja lupaehdot

Vesihuoltotyön tilaaja Tampereen Vesi  jakaa urakoitsijan huolen siitä, että infratöitä joudutaan tekemään yhä enemmän sopimattomina vuodenaikoina ja kovan aikataulupaineen alla.

Tampereen Veden rakennuttamispäällikkö Petri Pulli muistuttaa, että hankeaikataulujen virittelyyn vaikuttavat lukuisat tekijät kuten lupaviranomaiset, valitukset ja luontoarvot.

"Tässäkin hankkeessa käytiin läpi kaikki valitustiet. Aluehallintovirasto myönsi hankkeelle ensin luvan. Siitä tehtiin Vaasan hallinto-oikeuteen valitus, jonka käsittely kesti puolitoista vuotta. Tästä luvasta tehtiin vielä valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Lupa hankkeen toteuttamiseen saatiin lopulta vuosien viivytysten jälkeen viime syyskuussa, jolloin hanke käynnistettiin välittömästi", Pulli kertoo taustoja.

"Haimme Vaasan hallinto-oikeudesta luvan aloittaa työn valmistelut jo ennen KHO:n päätöstä. Urakkatarjouskysely alkoi välittömästi aloitusluvan saatuamme ja urakkaneuvotteluihin päästiin heti kilpailun voittaneen KVL-Tekniikan kanssa. Aluehallintoviraston luvassa työaika oli kuitenkin määritelty veneilykauden ulkopuolelle lokakuun alusta huhtikuun loppuun. Mekin olimme ihmeissämme, miten tämä pystytään toteuttamaan. Tämä ei ole missään nimessä kustannustehokkain ajankohta toteuttaa hanketta, mutta pääurakoitsija KVL-Tekniikka vastasi aikatauluhaasteeseen."

Tilaajatahokin tuskittelee lisääntyneiden vaatimusten kanssa. Esimerkiksi luontoarvot asettavat paineita. Finnsukelluksella työn alla olevassa kohteessa etenemistä vitkastuttivat viitasammakkokartoitukset. Sammakkoselvityksiä vaikeutti taas se, että kyseinen sammakkolaji on havaittavissa ainoastaan keväällä kahden viikon ajan.

"Tilaaja ja toteuttaja tekevät paljon piilossa olevaa työtä, jotka eivät välttämättä ole urakoitsijan tiedossa. Nämä prosessit ovat tulleet erittäin raskaiksi", Pulli päättää.

(Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)

Löytyykö tiukkoihin paikkoihin jatkossa tekijöitä?

Kun yhtälöön kuuluu jäätä, pakkasta ja vettä sekä vuoro- ja viikonlopputyötä, laadukas lopputulos tekijöiden turvallisuudesta tinkimättä vaatii paljon. Äärimmilleen viritetyt aikataulut ja vaikeuskertoimet saavat harvassa olevat erikoisosaajat harkitsemaan tarjoamista kerran jos toisenkin.

”Riskit alkavat kasvaa kohtuuttomiksi. Tilaaja saisi enemmän ja parempia tarjouksia ja selviäisi huomattavasti halvemmalla, jos vuodenajat pystyttäisiin ottamaan paremmin huomioon töitä suunniteltaessa”, yrittäjä Pertti Koivuaho pohtii.

Lämpömittaria taajaan vilkuilevan Koivuahon koneita käsittelee kahdeksan ammattilaisen porukka: viisi omaa ja kolme alihankkijan miestä. Koneorkesteri pauhaa vielä Olkahistenlahden, Katiskalahden ja Hangaslahden suunnalla, kunnes talven tulo pistää hommat jäihin, haluttiin tai ei.

Uusi vesihuoltolinja kartalla (kuva: Tampereen kaupunki) >
Juttua muokattu 16.12.2016: lisätty tilaajatahon kommentit