| INFRA ry | Keskusliitto

Polttomoottorit historiaan vuonna 2025

EU kieltää polttomoottorikäyttöisten maarakennuskoneiden myynnin 2025 alkaen.

Polttomoottorikielto liittyy uuteen direktiiviin, jonka voimaan tulon myötä Euroopan maarakentamisessa sallitaan vain sähkö- ja polttokennokoneiden käyttö.

”Vaikka yleensä seuraamme valppaina alan muutoksia ja pyrimme vaikuttamaan niihin etupainotteisesti, tämä uudistus tuli ihan puskista. Direktiivivalmistelu on tapahtunut suljetuin ovin ilman etujärjestökuulemisia”, maa- ja vesirakentajien etujärjestö INFRA ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö sanoo.

EU-komission asettamissa pilottihankkeissa testataan jo uusia tekniikoita.

Antwerpenilaisella tenniskenttätyömaalla ahkeroi aurinkokennoin varustettu poravaunu ja mallorcalaisen supermarketin purku- ja perustustöissä huhkii vetykaivinkone.

Ruotsalaisella Jungköpingin kaivoksella louhetta ja sivukiveä kuljettavien dumpperien oli määrä alkaa liikkua läheisen tuulivoimapuiston energialla, mutta ilmeni, että puiston pinta-ala olisi pitänyt moninkertaistaa 20 neliökilometriin. Maarianhaminan pinta-alaa vastaavan puiston rakentaminen edellyttää 280 asuin- ja liikekiinteistön purkamista, ja hanke etenee nyt oikeusteissä.

Ilmasto- ja energia-asioista vastaava komissaari Ingo-Eckert Immeressen vetoaa suomalaisiin maarakentajiin ja konemyyjiin. ”Tämä on suuri mahdollisuus. Kun maarakentaja alkaa toimia, muu maailma seuraa perässä.”

Mitä suomalaisurakoitsijoiden pitäisi tehdä seuraavaksi?

”Pikkuhiljaa kannattaa alkaa kierrättää vanhoja polttomoottorikäyttöisiä koneita esimerkiksi rautaromuksi ja ostaa tilalle uusia saasteettomia koneita”, Immeressen ehdottaa.

”Vanhaa supermarkettia puretaan Mallorcalla uuden tieltä vetyn voimin.”