| INFRA ry

"Emme tarvitse uusia moottoriteitä"

”Emme tarvitse uusia nelikaistaisia moottoriteitä, vaan raideliikennettä sekä asunto- ja infrarakentamisen ohjelman, jonka kärkenä on joukkoliikenne”, sanoo SAK:n elinkeinopolitiikan asiantuntija Sauli Hievanen Infra-lehdessä.

SAK:n Hievasen mielestä infrarakentamisen rahoja kylvetään pitkin maakuntia, vaikka pitäisi keskittyä kasvukeskuksiin. 

"Koko infra pitäisi rakentaa nyt toista kertaa, ja se pitäisi rakentaa kaupunkeihin. On aika erikoista, että Kreikan vakuuksista pidetään kiinni, mutta kotimaassa rikotaan pääkaupungin kanssa tehtyä sopimusta liikennehankkeista mennen tullen", Hievanen miettii Infra-lehdessä.

Hievasen mukaan Ruotsi investoi liikenneinfraan kuusi kertaa sen mitä Suomi, ja hakee EU-investointitukea 80-kertaisesti Suomeen verrattuna.

Varmuus siitä, että infrahankkeita todella viedään eteenpäin kasvukeskuksissa toisi uutta puhtia kaavoittamiseen ja asuntorakentamiseen. "Investointiensa vastapainoksi valtio voi edellyttää kunnilta tätä", Hievanen muistuttaa.

Vaikka tekee kipeää...

Sauli Hievanen ja Porin kaupungin kehittämispäällikkö, aluetutkija Timo Aro käyvät Infra-lehden jutussa laajasti läpi kaupungistumisilmiötä Suomessa. Jutun lukeminen tekee monelle kipeää, mutta muutos vaikuttaa vääjäämättömältä: suomalaiset muuttavat nyt massoittain kasvukeskuksiin. 

"Suomen maapinta-alasta 90 prosenttia on muuttotappioaluetta. On selvää, ettei koko maan asuttaminen voi olla tämä päivän Suomen tavoite", Timo Aro sanoo lehdessä.

Suomi hyötyy elinvoimaisista keskuksista. "Kaupungistumisen, talouskasvun, hyvinvoinnin ja tuottavuuden välillä on selvä yhteys. Väkimäärän ja väestötiheyden kaksinkertaistaminen nostaa alueen tuottavuutta keskimäärin 3–8 prosenttia."

Lue koko juttu Infra-lehdestä 1/2016