| INFRA ry | Keskusliitto

Avoimet työmaat -päivissä pääosaan nostetaan ammattiaan valitseva nuori

Avoimet työmaat -tapahtumissa nuoren yleisön huomio varastetaan vuorovaikutuksen ja teatterin keinoin.

Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry:ssä kehitetty Avoimet työmaat -tapahtumakonsepti kohottaa uravalintoja puntaroivat nuoret päivän päätähdiksi. Päivän toiminta sijoitetaan nuoren kannalta merkitykselliseen tarinakehykseen. Tarinan sankarina nuori saa kohdata niin haasteita kuin auttajiakin, mutta palaa lopulta viisastuneena omaan arkeensa mukanaan arvokasta, uutta tietoa.

"Uskomme, että viestimme tavoittaa yleisönsä paremmin, kun se on paketoitu käyttäjäystävälliseen ja hauskaankin muotoon", Vetovoiman asiamies Janne Suntio sanoo.

Suntion mukaan Avoimiin työmaihin osallistuminen on monelle nuorelle "se ratkaiseva päivä elämässä". Tapahtuma avaa kokijalleen kertaheitolla rakennus- ja kiinteistöpalvelualan ammattiura- ja koulutusmahdollisuudet sekä työllisyysnäkymät. Tiiviissä tietopaketissa äänessä ovat opettajat, työntekijät ja yritysmaailma. Kaikki konkretisoituu tutustumiskäynneillä paikallisessa ammattioppilaitoksessa ja oikeilla työmailla.

Kasi–ysiluokkalaisille suunnattuun tapahtumaan kootaan yhteistyössä opinto-ohjaajien kanssa rakennus- ja kiinteistöpalvelualasta kiinnostuneita.

Kaikki alkaa työmaakokouksesta

Avoimet työmaat -tapahtumassa yksisuuntaista tiedottamista korvataan toiminnallisuudella ja osallistumisella. Esimerkiksi päivän aloittava tiedotustilaisuus on muutettu työmaakokoukseksi, jonka keskelle oppilaat yllättäen pääsevät.

"Kokouksessa jokainen läsnäolija on tärkeä, ja tilanne kutsuu kaikkia jakamiseen ja vuorovaikutukseen, kuten pyytämään puheenvuoroja, esittämään tärkeiksi koettuja kysymyksiä ja jakamaan käsityksiä ja kokemuksia rakennus- ja kiinteistöpalvelualalta. Sana on ajoittain vapaa, kuten oikeissakin kokouksissa", Janne Suntio kertoo.

Samalla nuorille väläytetään jo ennalta työelämän käytäntöjä. Työmaakokous välittää parhaimmillaan sitä innostunutta joukkuehenkeä, joka rakennus- ja kiinteistöpalvelualalla vallitsee.

Kokous huipentuu televisiosta tuttuun audience response -tietokilpailuun. Nuoret pääsevät kisaamaan langattomien käyttöliittymien kautta tietämyksellään asiasisällöistä ja vastaustilastot projisoidaan grafiikkoina kaikkien analysoitavaksi. Päivän mittaan nuoret pääsevät mittelemään myös kädentaidoissa.

Niin oppilaat kuin yhteistyökumppanitkin ovat olleet Avoimet työmaat -päivistä innostuneita. Vetovoima tarjoilee käytännössä päivän mittaisen, tehokkaan uravalmennuksen, joka kunnioittaa nuoria aktiivisina ja itsenäisinä oman polkunsa luojina.

Tänä syksynä Janne Suntion maarakennusalan kohteina ovat olleet Jyväskylä ja Vantaa.

"Olemme onnistuneet, jos nuori löytää Avoimista työmaista työkaluja oman elämänsä tärkeimpiin ratkaisuihin", Suntio summaa.

LISÄTIETOJA:
Janne Suntio, Vetovoima ry:n asiamies
etunimi.sukunimi (a) rakennusteollisuus.fi
www.themesta.net

Tunnelmia Avoimet työmaat tapahtumasta 13.10.2016. Noin sata ammatinvalintaikäistä Helsingistä, Vantaalta ja Espoosta tutustui Työtehoseuran koulutuksiin, Graniittirakennus Kallion Kehä I:n työmaahan sekä simulaattoreihin, joilla opetetaan koneiden käyttöä. Katso lisää kuvia tapahtumasta!

Mikä on Vetovoima ry?

Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry välittää nuorille tietoa alojen ammattinäkymistä ja opiskelumahdollisuuksista. Vetovoima toimii tiiviissä yhteistyössä useiden rakennus- ja kiinteistöpalvelualan organisaatioiden, yritysten ja ammattioppilaitosten sekä opinto-ohjaajien kanssa. Vetovoiman toimintaan lukeutuu monenlaisten tapahtumien järjestäminen sekä mm. TheMesta.net -lehden ja -verkkosivuston julkaiseminen.

Mikä on Avoimet työmaat -tapahtuma?

Avoimet työmaat on Vetovoiman maanlaajuisesti kiertävä tapahtumapäivä, jossa peruskoulun yläluokkalaiset kokoontuvat saamaan ajankohtaista tietoa mm. maarakennusalan ammateista ja koulutusmahdollisuuksista. Tapahtumassa tutustutaan oppilaitoksiin ja opettajiin, oppimisympäristöihin sekä työmaihin ja työntekijöihin. Avoimet työmaat järjestetään yhteistyössä ammattioppilaitosten, opinto-ohjaajien sekä yritysten kanssa. Vetovoima ry on järjestänyt Avoimet työmaat -tutustumispäiviä kautta Suomen vuodesta 2005 lähtien.