Kuoppa tiessä, routavaurio sillassa? Kuntasi ei ehkä tiedä siitä. Etenkin pienistä kunnista vain yksi kolmesta on selvittänyt infransa korjausvelkatilanteen, kertoo Taloustutkimuksen laaja kuntainfraselvitys. Suunnitelmat velan lyhentämiseksi on alle puolella kunnista.
Kokoomuksen kansanedustajat Markku Eestilä ja Arto Satonen linjaavat Suomen tarvitsevan uuden yliopistotasoisen tutkimuskokonaisuuden tai jopa alan professuurin. Edustajien mukaan tällä hallittaisiin ensisijaisesti perusväylästön rappeutumista ja pyrittäisiin osaltaan taittamaan myös jatkuvasti kohoavaa korjausvelkaa.
Liikenneväylien kuntoa ei voida nykyisellään pitää riittävänä ja korjausvelkaohjelma tulisi kohdentaa elinkeinoelämän kuljetusten kannalta
tärkeille reiteille sekä kohteisiin, jotka lisäävät työvoiman liikkuvuutta.
INFRA ry näkee suuria riskejä ja potentiaalisia hankaluuksia maakuntalakiuudistuksen
tienpitoa koskevien määräysten tulkitsemisessa ja toimeenpanemisessa.
INFRA ry:n mielestä tieliikennelain kokonaisuudistus on tarpeellinen, jotta laista saadaan selkea kokonaisuus. Muutoin varsin onnistuneeseen luonnokseen on jäänyt vakavia puutteita traktorisäännosten osalta.