Muista hankkia kuljettajan ammattipätevyys

Lainsäädäntö edellyttää pian kaikilta ammattiliikenteessä toimivilta kuljettajilta ammattipätevyyttä. Voit hankkia pätevyyden INFRA Akatemian kursseilla.

Kuorma-auton kuljettamista koskeva lainsäädäntö edellyttää ammattimaisessa liikenteessä toimivalta kuljettajalta ammattipätevyyttä. Pätevyys on vaadittu henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ja tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen.

Kuljettajien on osoitettava ammattipätevyys joko erillisellä ammattipätevyyskortilla tai ajokortilla, jossa on ammattipätevyydestä ilmoittava merkintä, erityisehto 95.

Perustason ammattipätevyyttä ei ole vaadittu kuorma-auton kuljettajalta, jonka kuorma-auton ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009. Saadakseen jatkaa kuljetuksia tällaisenkin kuljettajan on kuitenkin nyt suoritettava jatkokoulutus.

Voimassa viisi vuotta kerrallaan

Ammattipätevyys on voimassa viisi vuotta perustason ammattipätevyyden saavuttamisesta. Voimassaoloa voidaan jatkaa viideksi vuodeksi kerrallaan jatkokoulutuksella, kuitenkin enintään ajaksi, jonka ajokortin haltijan ajo-oikeus on voimassa. Jos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja saa pätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen.

Koulutuksen suoritettuaan kuljettajan on itse haettava itselleen ammattipätevyyttä. Vaihtoehtoja on kaksi: erillinen ammattipätevyyskortti tai erityisehtomerkintä ajokorttiin.

Ammattipätevyysmerkintää ajokorttiin haetaan poliisilta. Toimitusajan voi tarkistaa poliisin toimipisteestä.

Erillistä ammattipätevyyskorttia haetaan Ajovarma Oy:n ammattiliikenteen palvelupisteestä. Toimitusaika on tällä hetkellä noin kaksi viikkoa. Kortin hinta 50 euroa maksetaan hakemusta jätettäessä Ajovarmalle.

Ehdit vielä koulutukseen!

Uudet kuljettajat, joiden ajo-oikeus on alkanut 10.9.2009 jälkeen, tarvitsevat 280 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutuksen. Yli 21-vuotiaat kuljettajat voivat käydä nopeutetun 140 tunnin koulutuksen.

Vanhat kuljettajat, joiden ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009, saavat ammattipätevyyden 35 tunnin jatkokoulutuksella.

Jos sinulta puuttuu vielä ammattipätevyysmerkintään oikeuttavia koulutuksia, seuraavilla INFRA Akatemian kursseilla on vielä tilaa:

Pätevyyden osoittamiseen käyvät myös aiemmin suoritetut vastaavat kurssit, kunhan suorituksesta on kulunut alle viisi vuotta. EA 1 -kurssin osalta suorituksesta saa olla korkeintaan kolme vuotta.

Heinäkuussa koulutusta tarjoaa yhteistyökumppanimme Suomen Ammattiliikenne Akatemia Oy. Muista mainita INFRAn jäsenyys, niin saat alennusta kurssin hinnasta!