Vilkkaana käynyt kerrostalorakentaminen hiipuu ennakoidusti

Tänään julkitulleet syyskuun rakennuslupatiedot vahvistavat havainnot uudisrakentamisen käänteestä. Heinä-syyskuussa rakennusluvat vähenivät yhteensä neljänneksellä edellisvuodesta.

Erityistä mielenkiintoa keväästä asti on kohdistunut uusien kerrostalojen rakentamiseen. Syyskuussa luvat vähenivät ennakkotietojen perusteella peräti 78 prosenttia edellisvuodesta.

”Kerrostalorakentamisessa katse kannattaa kohdistaa nyt kahteen asiaan. Ensiksi, toteutuvatko kaikki haetut luvat aloituksiksi asti. Toiseksi, on hyvä pitää mielessä, että valmistuvien asuntojen määrät nousevat vielä vuoden 2020 alkupuolelle”, Rakennusteollisuuden pääekonomisti Sami Pakarinen sanoo.

Vuositasolla kerrostalorakentamisen luvat ovat tulleet helmikuun huipusta (50 800 asuntoa) syyskuuhun noin 15 prosenttia alaspäin eli noin 43 000 asuntoon. Lupien laskun taustalla on kiivaan rakentamistahdin rauhoittuminen kohti normaalimpaa tasoa sekä sijoittajien hengähdystauko.

”On muistettava, että kerrostalorakentamisen osuus uudisasuntorakentamisen käypähintaisesta arvosta on vain runsas puolet, koko uudistalonrakentamisesta noin neljännes ja koko rakentamisesta runsas 10 prosenttia. Paljon muutakin siis rakennetaan”, Pakarinen toteaa.

”Rakentamisen suhdanteiden kannalta tärkeintä on pitää huolta, että liikennepolitiikasta saadaan entistä pitkäjänteisempää ja rahoitus varmistuu. Kestävämmillä liikennemuodoilla taklataan myös ilmastonmuutosta, edesautetaan kaupungistumiskehitystä ja työvoiman liikkuvuutta. Tämä on onneksi nyt Suomessakin ymmärretty entistä paremmin, kun katsotaan viime aikaisia toimia”, Pakarinen analysoi.

Lähde: Tilastokeskus