| Talonrakennusteollisuus ry | Itä-Suomi

Tapaturmien torjunta on työturvallisuuspäällikkö Jukka Moilasen missio

Rakennusliike Lapti Oy:n valtakunnallinen työturvallisuuspäällikkö Jukka Moilanen sai marraskuun lopulla mieluisan tunnustuksen omasta ja yrityksen turvallisuustyöstä, kun rakennusliikkeelle myönnettiin Talonrakennusteollisuus Itä-Suomen piirin Työturvallisuuskisan ykköspalkinto konsernisarjassa. Lisäksi rakennusliike sai erityispalkinnon suurimmasta tulosparannuksesta edellisvuodesta sekä parhaasta runkorakennustyömaasta.

Moilasella oli osuutta myös edellisen työnantajansa Rakennusliike Lujatalon voitossa vuosi sitten konsernisarjassa. Hän ehti kuitenkin vaihtaa työnantajaa hieman ennen palkitsemista. Niinpä nyt oli mukavaa vastaanottaa voittajan palkinto. Merkillepantavaa on, että Laptin Itä-Suomen alueen eli käytännössä Kuopion seudun työmailla ei ole sattunut omalle väelle tänä vuonna yhtään työtapaturmaa marraskuun lopulle mennessä.

Jukka Moilanen korostaa, että paras palkinto turvallisuustyössä onkin tapaturmilta välttyminen ja vähintään niiden seurausten lieveneminen.

Nolla tapaturmaa on realismia

– Tämä vuosi osoittaa, että nolla työtapaturmaa on työmailla realismia, kun sen eteen ponnistellaan tosissaan ja tehdään kaikki voitava. Onneakin pitää olla mukana, mutta sen varaan ei voi tuudittautua kuten ei myöskään kilpailumenestyksen. Voimme voitoista huolimatta yhä parantaa työturvallisuutta sekä levittää sitä aliurakoitsijoillemme ja yhteistyökumppaneille.

– Yllättävän paljon saimme aikaan vuodessa. Tuloksia voidaankin tehdä nopeasti oikeilla toimenpiteillä ja koko henkilöstön tinkimättömällä asenteella, vaikka työturvallisuus on pitkäjänteistä toimintaa, muistuttaa Moilanen.

Pieksämäkeläislähtöinen Jukka Moilanen, 41, on toiminut työturvallisuuspäällikkönä reilut kymmenen vuotta. Rakennusalalla uraa on yli 20 vuotta. Peruskoulun jälkeen hän opiskeli ammattioppilaitoksessa rakentajalinjalla ja pääsi Lappeenrannan ammattikorkeakouluun. Sieltä Moilanen valmistui rakennusinsinööriksi oppilaitoksen historian nuorimpana opiskelijana 1999.

Varusmiespalveluksen jälkeen hän pääsi Lujatalo Oy:lle Helsinkiin työnjohtajaksi. Siellä meni neljä vuotta kunnes siirtyminen lähemmäksi kotipaikkakuntaa tuli mahdolliseksi. Kuopiossa vastaavan työnjohtajan uudisrakennusurakat vaihtuivat korjausrakentamiseen, mikä oli hyödyllistä tulevia työturvallisuuspäällikön tehtäviä ajatellen. Kokemus laajeni erilaisiin työmaihin ja -menetelmiin.

Vuonna 2007 Lujatalon valtakunnallinen työturvallisuuspäällikön vakanssi muuttui kokopäivätoimiseksi. Siihen Jukka Moilanen tuli valituksi. 2007. Hän on kuulunut myös Rakennusteollisuus ry:n turvallisuusryhmään saman vuoden lopusta.

– Alku oli karmiva, sillä kuukausi nimityksestäni työntekijä kuoli työtapaturmaan Lujatalon työmaalla Helsingissä. Se oli pysäyttävä ja mieliin ikuisesti jäävä ikävä tapaus. Lujatalolla on panostettu työturvallisuuden parantamiseen paljon ja työ oli motivoivaa sekä antoisaa. Tuloksia tuli yrityksen tapaturmataajuuden vähenemisenä 130:stä 11:een miljoonaa työtuntia kohti kilpailumenestysten rinnalla.

Kansainvälistä palkintosadetta

– Talonrakennusteollisuus ry:n valtakunnallisessa kilpailussa voitimme 2012 Tampereen kohteella konsernien korjausrakentamistyömaasarjan, kun edellisvuotena olimme kolmansia. Seuraavana vuotena saimme Irlannissa eurooppalaisen tunnustuspalkinnon työturvallisuudesta. 2017 voitimme Euroopan Turvallisuuskomitean palkinnon työturvallisuudesta, -hyvinvoinnista ja -ergonomiasta. Samana vuotena Lujatalo oli ykkönen Talonrakennusteollisuuden Itä-Suomen piirin Työturvallisuuskilpailun konsernisarjassa, muistelee Jukka Moilanen.

Hän on tyytyväinen toimintaedellytyksiinsä ja -ympäristöönsä Laptilla. Ensi vuonna tehtäväkenttä laajenee talotekniikkaan.

– Kasvuyrityksenä Laptilla on paljon muista yrityksistä tulleita työntekijöitä ja esimiehiä. Se on haaste mutta myös vahvuus, kun vanhoihin toimintatapoihin ei ole urauduttu, huomauttaa Moilanen.

Olen ollut myös mukana perustamassa Pohjois-Suomen turvapuistoa Ouluun ja toiminut 2013 sen hallituksessa. Samoin olen osallistunut Kuopion työturvallisuuden harjoitusalueen rakentamiseen. Kumpaakin turvapuistoa olen hyödyntänyt henkilöstön ja sidosryhmien koulutuksessa.

Vapaa-aikaansa Jukka Moilanen viettää Jyväskylän kodissaan puolison ja monenlaisia palloilulajeja harrastavan pojan kanssa. Lisäksi aikaa jää mökkeilyyn, veneilyyn ja mönkijäajeluun. Selvää on, että myös kotioloissa ja harrastuksissa ovat turvallisuusasiat hyvin hallinnassa.

Katso myös:

Tiedote (12.12.2018): Rakennusliike Lapti Oy kunnostautui Työturvallisuuskilpailun kolmoisvoittajaksi

Teksti ja kuva: Ilpo Lommi