Sami Pakarinen siirtyy RT:stä EK:n johtavaksi ekonomistiksi

RT:n pääekonomistina viime vuodet toiminut filosofian tohtori Sami Pakarinen on valittu Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johtavaksi ekonomistiksi. Hän siirtyy EK:lle 1. tammikuuta 2019. RT käynnistää uuden pääekonomistin haun pikimmiten.

”On ollut kunnia päästä seuraamaan näköalapaikalta viiden vuoden ajan rakennusalan suhdanteiden kehittymistä ja nousua talouden veturiksi. Ala on keskiössä, kun pohditaan Suomen tulevaisuuden haasteita kestävän kaupungistumisen, työvoiman liikkuvuuden ja ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Kiitän lämpimästi koko RT:n liittoyhteisöä kuluneista vuosista”, Sami Pakarinen sanoo.

Laajempaan talouspoliittiseen keskusteluun osallistuminen sekä esimiestehtävät saivat Pakarisen hakemaan RT:n pääekonomistin paikalta eteenpäin.

”Vaikka olen viihtynyt RT:ssä erinomaisesti, avautuviin mahdollisuuksiin on tartuttava määrätietoisesti. Rakentamisen asiat eivät tule jäämään taka-alalle jatkossakaan. Rakennusteollisuus on suurimpia toimialaliittoja EK-liittoyhteisössä ja alan kysymykset ovat korkealla myös EK:n agendalla.”

RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell kiittää Samia tämän isosta panoksesta RT:ssä ja toivottaa menestystä tuleviin tehtäviin: ”Sami pystyy käyttämään rakennusalan syvällistä tuntemustaan ja kytkemään näkemyksensä entistäkin tiiviimmin yleiseen taloudelliseen tilanteeseen ja koko elinkeinoelämän näkökulmaan. Olen hyvin iloinen, että olemme saaneet työskennellä hänen kanssaan ja että hän pysyy EK-liittoyhteisön palveluksessa.”

”Sami nauttii suurta arvostusta niin henkilöstön, jäsenyritysten, päättäjien, median kuin muiden ekonomistienkin keskuudessa. Hän on vienyt pääekonomistin roolin RT:ssä aivan uudelle tasolle ja antanut asiantuntevat ja hyväntuuliset kasvot koko RT:lle”, johtaja Merja Vuoripuro toteaa.

Sami jatkaa töitään RT:ssä 19. joulukuuta saakka, jonka jälkeen jää joululomalle ennen aloitustaan EK:ssa.

Lisätietoja:

Sami Pakarinen, pääekonomisti, puh. 050 343 4337

Merja Vuoripuro, johtaja (viestintä ja suhdanteet), puh. 040 587 2642, etunimi.sukunimi@rakennusteollisuus.fi