RT:n kommentit Tilastokeskuksen tuoreisiin rakennus- ja asuntotuotantotilastoihin

Talvella rakentamisen tahti jatkui entiseen malliin kerrostalorakentamisen vetämänä. Tilastokeskuksen ennakkotietojen perusteella asunnoille myönnetyt rakennusluvat ylsivät helmikuussa jo 49 500 asuntoon. Vuositasolla lupien ja valmistuneiden asuntojen välinen ero on revähtänyt jo lähes 15 000 asuntoon. Tarjonta kasvaa vauhdilla suurissa kaupungeissa.

”Valtaosa valmistuvista asunnoista on vuokra-asuntoja. Korkealle nousseilla asuntojen aloitusmäärillä torjutaan parhaiten asumiskustannusten nousua. Kolikon kääntöpuolena on muistettava, että asuntosijoittamisen riskit on tiedostettava entistä tarkemmin. Asuntosijoittamisessa tuoton tekeminen on vaikeutunut selvästi parin vuoden takaisesta tilanteesta.” Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen sanoo.

”Muun kuin asuinrakentamisen tilanne on pitkälti ennakoidun mukainen. Korkealle kivunnut varastorakentaminen vähenee ja teollisuusrakentaminen nostaa varovasti päätään. Julkisella puolella painopiste siirtyy rakennusluvissa sairaaloista kouluihin”, Pakarinen toteaa.

RT ennakoi maaliskuussa julkaistussa suhdanne-ennusteessa rakentamisen kasvavan tänä vuonna 2 prosenttia ja ensi vuonna kasvun painuvan nollaan. Tässä noususuhdanteessa talonrakentamisen aloitustöiden korkein taso jäi 40 miljoonaan kuutiometriin, joka on selvästi vähemmän kuin aikaisempina nousukausina.

Lähde: Tilastokeskus