RT:n kommentit Tilastokeskuksen tuoreisiin rakennus- ja asuntotuotantotilastoihin

Marraskuussa asuntoaloitusten vuosisumma ylsi jo 45 000 asuntoon. Kasvua tapahtuu yhä vain kerrostaloasunnoissa.

”Vahvan asuntorakentamisen vireen kannalta herää nyt kaksi tärkeää kysymystä. Kuinka paljon kotitalouksien kysyntä perustuu lainarahalla sijoitustarkoitukseen eikä asunnon hankintaan omaan tarpeeseen. Toiseksi, viime vuoden lopussa on saatettu hakea rakennuslupia sisään rakennusmääräyskokoelman uudistamisesta syntyneen epävarmuuden myötä. Tämä voi antaa suhdannetilanteesta liian ruusuisen kuvan” Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen toteaa.

Toimitilarakentamisen puolella yleisvire on yhä heikko. Pääkaupunkiseudulle keskittyvä toimistorakentaminen lisääntyy hyvän noususuhdanteen siivittämänä, mutta sairaalarakentamisessa uudet hankkeet eivät korvaa viime vuosina tehtyjä mittavia investointeja. Talonrakennustöille myönnetyt rakennusluvat valahtivat marraskuussa taas vuositasolla alle 40 miljoonan kuutiometrin.

”Rakentamisen suhdannetta seuraavat kävelevät nyt kuin talvijäillä. Valkoisen lumen alla voi piillä paikoitellen pettävä jääkerros. Ennusteen tekijöiden on siis syytä laittaa vähintään naskalit varalta kaulaan” Pakarinen neuvoo.

Lähde: Tilastokeskus