Rakentaminen ymmärrettäväksi ja innostavaksi tubettamalla

Talonrakennusteollisuus ry rahoittaa YouTubessa toteutettavaa rakennusalan nuorisoviestintäkampanjaa. Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry:n organisoiman kampanjan keulakuvaksi palkattiin 17-vuotias Sauli Rautiainen. Sauli on kiertänyt kesällä rakennustyömaita kamera kädessään. Videot julkaistaan ja markkinoidaan kouluille syksyn kuluessa.

– Erilaisia keinoja kartoitettaessa YouTube osoittautui kaikkein sopivimmaksi sosiaalisen median kanavaksi rakennusalan nuorisoviestintään, kertoo Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry:n asiamies Janne Suntio. Kesällä 2017 toteutimme vastaavan kampanjan Kiinteistötyönantajat ry:n kanssa ja siitä saadut erinomaiset kokemukset kannustivat jatkamaan tubettamista myös rakennusalasta viestittäessä, Suntio jatkaa.

Rakennusalan YouTube-kampanjan keskeisimpänä tavoitteena on tehdä alaa tutuksi ammatinvalinnan kynnyksellä oleville nuorille. Videoiden toteuttajaksi haluttiin valita henkilö, joka edustaa samaa ikäpolvea kuin niiden tärkein kohderyhmäkin.

Kampanjan keulakuva ja videoiden kuvaaja, ylöjärjveläinen Sauli Rautiainen opiskelee ilmaisutaidon lukiossa.

– Olen varma, että persoonallinen ja sanavalmis Sauli on juuri oikeanlainen lähettiläs välittämään tietoa ja positiivista mielikuvaa rakennusalasta eteenpäin oman ikäluokkansa edustajille.

Sauli Rautiainen on suunnitellut, kuvannut ja editoinut valtaosan videoista kokonaan itse kesän 2018 aikana, joten raikas ja ennakkoluuloton ote näkyy niissä kautta linjan. Sauli on haastatellut lukuisia alan ammattilaisia sekä muita asiantuntiojita, joilla on kiinnostavia ajatuksia rakentamisesta. Mukana on esimerkiksi Esko Valtaoja kertomassa näkemyksiään siitä, milloin avaruuteen rakennetaan.

Videot julkaistaan omalla Youtube-kanavallaan loka–joulukuun aikana, kolmen jakson viikkovauhdilla.

– Koululaisille ja opiskelijoille videot välitetään opinto-ohjaajien kautta. Olemme keränneet kampanjaamme varten kaikkien Suomen opojen yhteystiedot yläkouluissa ja lukioissa. Näin ollen viestimme tavoittaa varmuudella oikean kohderyhmän, Janne Suntio summaa.

Ensimmäisellä videollaan Sauli Rautiainen tutustuu Pohjola Rakennuksen kerrostalokohteeseen Turussa.

Asiamies Janne Suntio
janne.suntio@rakennusteollisuus.fi / 050 449 7559
Rakennus- ja kiinteistöpalvelualan vetovoima ry