Jarmo Hämäläinen, Rakennustoimisto Eero Reijonen Oy: "Rakentajan elämä on hyvää ja antoisaa"

Rakennustoimisto Eero Reijonen Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Hämäläinen, 56, on uskottava kertoessaan, että rakentajan elämä on hyvää ja antoisaa monelta kantilta katsoen. Vakuuttavuutta näkemykselle antaa, että hän on työskennellyt rakennusalalla koulupojasta lähtien eikä mieleen ole tullut – ja tuskin tuleekaan – alan vaihto. Eläkeiän koittaessakin hän pitää mahdollisena toimia rakennusalalla varsinkin puurakentamiseen liittyen.

Jarmo Hämäläinen ja rakennustoimisto Eero Reijonen ovat massiivisen puurakentamisen pioneereja Pohjois-Karjalassa ja laajemminkin koko maassa. Esimerkiksi pari puukerrostaloa ja tuoreimpana Joensuun Mehtimäen uusi hieno pesäpallostadion ovat hyviä referenssejä.

Jarmo Hämäläinen korostaa, että rakennusala on tarjonnut paljon mielenkiintoisia haasteita sekä kehittymisen ja uuden luomisen mahdollisuuksia.

– Mikä parasta, rakentajana näkee konkreettisesti työnsä jäljen ja vieläpä varsin pysyvästi. Lisäksi rakennusala on tärkeä yhteiskunnan moottori vahvalla työllistävyydellään ja veronmaksukyvyllään. Rakennustoimistomme maksaa noin neljä miljoonaa euroa työpalkkoja vuodessa plus verot ja muut yhteiskunnalliset velvoitteet.

– Rakennusala tuli minulle verenperintönä isäni työskenneltyä rakennusmiehenä. Ala alkoi kiinnostaa kesätöissä ja hakeuduin Wärtsilän teknilliseen oppilaitoksen rakennusinsinöörin koulutukseen. Valmistuttuani 1987 menin töihin ensiksi Haka Rakentajille, minkä jälkeen siirryin Arvo Taskisen rakennusliikkeeseen. Siellä olin 16 vuotta työmaiden vastaavana mestarina.

– Kun yhtiö myytiin Lemminkäiselle, jatkoin viitisen vuotta työpäällikkönä, kunnes lähdin Rakennustoimisto Eero Reijosen toimitusjohtajaksi. Tässä tehtävässä olen toiminut kymmenisen vuotta eikä valittamista ole, kertoo Jarmo Hämäläinen.

Neljä vuosikymmentä rakennusalalla työskennellyt ja opiskellut toimitusjohtaja Jarmo Hämäläinen kertoo rakentajan työelämän olevan niin antoisaa, ettei sitä kannata vaihtaa toiseen toimialaan.

Hänen mukaansa vakaassa perheyhtiössä on hyvä olla toimitusjohtajana, kun omistajuudella on kokonaisvastuulliset kasvot ja tietää aina kuka päättää viime kädessä.

– Johtajan vastuuta on minulla sopivasti. Eero ei ole niskaan puhaltamassa mutta ei ole toisaalta vetäytynyt kokonaan kansanedustajan tehtäviinsäkään. Hän seuraa tiiviisti yhtiönsä ja koko maan rakentamista näköalapaikalta. Eduskuntatyön lisäksi Eero on ollut Rakennusmestarien Keskusliiton (RKL) puheenjohtajana.

Jarmo Hämäläinen on merkittävissä luottamustehtävissä Pohjois-Karjalan rakennusmestariyhdistyksen puheenjohtajana ja RKL:n liittohallituksessa. Viime vuonna hänet valittiin Pohjois-Karjalan Vuoden Rakennusmestariksi. Titteliä Hämäläinen arvostaa suuresti, koska se tuli omilta kollegoilta.

Rakennusala on hänen mukaansa kehittynyt viime aikoina ripeästi uuden teknologian hyödyntämisessä.

– Digitalisointikin etenee monissa rakennusyrityksissä. Entisistä ajoista Hämäläinen jää kaipaamaan rakennusalan hurttia huumoria ja rentoa ilmapiiriä, joka on kiireen ja tehokkuuden myötä hiipumassa.

Kiinnostus ja innostus rakennusalaan on siirtynyt Jarmo Hämäläiseltä seuraavalle sukupolvelle, kun yksi kolmesta lapsesta työskentelee kirvesmiehenä Rakennustoimisto Eero Reijosella. Pomo-alainen -asetelma ei tuo hänen mukaansa ristiriitoja isä-poika -suhteeseen.

– Hyvillä mielin olen, kun poika valitsi rakennusalan ja vieläpä yrityksen, missä olen johtajana. Aika näyttää, kouluttautuuko hän esimiestehtäviin. Suosittelen sitä hänelle kuten muillekin eteenpäin alalla pyrkiville, koska rakennusliikkeissä on kova pula erityisesti työnjohtajista.

Jarmo Hämäläinen on uskollinen paitsi rakennusalalle ja työnantajilleen myös kotiseudulle. Hän asuu Joensuussa, mutta kesähuvila on Liperissä, mikä on myös Rakennusliike Eero Reijonen Oy:n kotipaikka.

– Työn perässä ei ole tarvinnut lähteä kotimaakuntaa kauemmaksi. Pohjois-Karjalassa säilynee rakentaminen hyvänä ainakin elinvoimaisella Joensuun seudulla, vaikka se ehkä yleisesti tasaantuu lähivuosina. Rakennusliikkeellämme on useita tukijalkoja eli monenlaisia uudisrakennus- ja peruskorjausprojekteja asuin-, teollisuus- ja liikerakentamisessa. Asiakkainamme on myös julkista sektoria. Olemme laajentuneet Pohjois-Savoon Kuopion ja Iisalmen seuduille.

Työ vie Jarmo Hämäläisen ajasta suuren osan, mutta vapaa-aikaa jää kuitenkin mökkeilyyn, kalastukseen sekä kuntoliikuntaan. Kun lähes kaikki Rakentajaseminaarin osallistujat lähtivät Tarinagolfiin lyömään pientä valkeaa palloa, ajoi Jarmo Hämäläinen katsomaan seminaaripaikkaa lähellä olevan Toivalan päiväkodin rakennustyömaan etenemistä. Asioilla on tärkeysjärjestyksensä.

Teksti ja kuva: Ilpo Lommi