| Talonrakennusteollisuus ry | Lounais-Suomi ja Satakunta

Rakennusyritysten välinen työturvallisuuskilpailu Varsinais-Suomen alueella on ratkennut

Varsinais-Suomessa on järjestetty talonrakennusyritysten välinen työturvallisuuskilpailu jo vuodesta 1991 lähtien. Kilpailussa on 2 sarjaa: Isojen rakennusliikkeiden sarja sekä pienten ja keskisuurten rakennusliikkeiden sarja. Lisäksi on palkittu 3 parasta työmaata. Arviointikriteereinä kilpailussa ovat olleet työmaiden TR-indeksi (60 %) ja työmaiden turvallisuussuunnittelun taso (40 %).

Isojen sarjan voitti vuonna 2017 YIT Rakennus Oy. Pienten ja keskisuurten sarjan voitti Rakennustoimisto Lainio & Laivoranta Oy. Tarkemmat tulokset ovat tämän tiedotteen liitteenä.

Ohessa YIT Rakennus Oy:n aluejohtaja Jyrki Meri kommentoi asiaa:

”Olemme iloisia palkinnosta ja siitä, että työmme työturvallisuuden kehittämiseksi on huomattu. Turvallisuudesta ei tingitä työmaillamme missään olosuhteissa. Viime vuosina olemme panostaneet etenkin ennakointiin ja kannustaneet henkilöstöämme turvallisuushavaintojen tekemiseen. Tämä on tehokas tapa välttää onnettomuuksia.

Naantalin Merikapteenin työmaalta kerrotaan palkinnon olevan tulosta työmaan hyvästä hengestä sekä järjestelmällisestä ja siisteyteen panostavasta työskentelytavasta.

YIT uudisti työturvallisuusstrategiaansa vuoden 2016 lopussa. Tällöin valittiin kolme painopistealuetta: turvallisuuden johtaminen ja esimiestyö, ennakoivat toimenpiteet sekä sujuva arki ja toimivat työkalut, joihin kiinnitetään erityistä huomiota.

Kukin painopistealue sisältää yksityiskohtaisia toimenpiteitä, joiden onnistumista mitataan valikoiduilla mittareilla. Johdon työmaakäynnit ovat yksi keskeisimmistä mittareista, jota seurataan kuukausittain. Johdon työmaakäyntejä on pyritty viemään entistä avoimempaan ja keskustelevampaan suuntaan. Tältä pohjalta kehitetty työmaakäyntimalli jalkautetaan tämän vuoden alkupuolella.”

Kilpailun järjestäjät ja lisätietoa kilpailusta: