Pro LVI-mitali Henri Juvalle

Pro LVI-palkinto myönnettiin nelisenkymmentä vuotta LVI-alalla vaikuttaneelle Henri Juvalle. Juva toimii tällä hetkellä osin omistamansa Quattro Mikenti Groupin hallituksen jäsenenä sekä Kaskeajat Oy:n toimitusjohtajana.

"Henri Juva on arvostettu tulevaisuuden kehityskulkujen näkijä", mitalin ojentanut Taltekan hallituksen jäsen Kai Puustinen perustelee valintaa. "Henrin rooli koko talotekniikan alan kehittäjänä on huomattava. Hän on toiminnallaan määrätietoisesti nostanut talotekniikan merkitystä, ja vaikka Juvan näkyvä työ on tehty urakointiyritysten kautta, hän on ollut keskeinen alan taustavaikuttaja niin teollisuuden, tukkukaupan, suunnittelijoiden kuin urakoitsijoidenkin näkökulmasta", Puustinen jatkaa.

Juva on rakentanut menestyksekkäästi yrityskaupoilla kolme alan yritysrypästä. 1980-luvulla hän peri isänsä liikkeen ja rakensi siitä LVI-Juvan, jonka myi Huber Oylle. 1990-luvulla rakentamansa talotekniikkaketjun hän puolestaan myi Skanskalle. 2000-luvulla yrityskaupoilla rakentuneessa Quattro Mikenti Groupissa Juva jatkaa hallituksen jäsenenä, vaikka omistus laski merkittävästi pohjoismaisen pääomasijoittajan tultua mukaan reilu vuosi sitten.

Talotekniikka-alalla Juva toimii edelleen myös toimitusjohtajana sijoitus- ja kehitysyhtiö Kaskeajat Oy:ssä, joka on muun muassa pääomistaja viemärisaneerauksia tekevässä Quattro Lining Oy:ssä. Juva on lisäksi tehnyt pitkän uran alan toimialajärjestöissä.

"Pidän huomionosoitusta samalla tunnustuksena LVI-urakoinnille. Olen tienannut leipäni alalla, josta en alun perin tiennyt mitään. Siitä kiitos kuuluu myös sille sitoutuneiden ihmisten joukolle, joka on näissä yrityksissä ollut mukana", Juva sanoo. "Viimeisin opetus, jonka olen toimintaympäristön muuttuessa saanut, onkin henkilöstön merkitys. Uskon, että alihankintaketjuttaminen on tullut tiensä päähän, ja yrityksen menestyksen määrittää henkilöstö. Osaaminen täytyy tänä päivänä keskittää omaan yritykseen", hän jatkaa.

Pro LVI-mitali myönnetään henkilölle tai yhdistykselle, joka yhteisen käsityksen mukaisesti on aikaa ja vaivaa säästämättä työskennellyt LVI-alan parhaaksi. Mitalin myöntää

Talotekninen teollisuus ja kauppa Talteka ry (aiemmin LVI-Teknisen Kaupan liitto ry) ja sitä on jaettu vuodesta 1985.

Pro LVI-palkitut

• 2017              Gunilla Laiho, myyntijohtaja, Rettig Lämpö Oy
  • 2016              Heikki Laiho, hallituksen pj, Heikki Laiho Oy
  • 2015              Esko Mäntyniemi, Country Manager IDO Kylpyhuone Oy