Merkit asuntorakentamisen käänteestä saivat vahvistusta

Näyttää siltä, että asuntorakentamisessa kotiutuksen hetki on lähellä, Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen sanoo.

”Kerrostaloasunnoille myönnettyjen rakennuslupien väheneminen jatkui toukokuussa. Luvat ovat vähentyneet kevään aikana noin kolmanneksella edellisvuodesta. Jos loppuvuosi mennään samaa tahtia, niin tänä vuonna myönnetään lupia 10 000 asunnolle vähemmän kuin viime vuonna. Pudotus kuulostaa rajulta, mutta olisi toteutuessaan enemmän paluuta normaalille tasolle”, Sami Pakarinen analysoi.

Asunnoille myönnettyjen lupien määrä oli vuositasolla toukokuussa 46 400 ja aloitukset vastaavasti runsaat 48 000 kappaletta. Rakenteilla on runsaasti asuntoja ja valmistuneiden asuntojen määrä kasvaa vielä 10 000 asunnolla jouluun 2019 mennessä.

”Rakentamisen suhdanteen kannalta tiedot kielivät aktiviteetin rauhoittuvan ensi vuoden aikana. Pesäpallotermein ilmaistuna kotiutuksen aika lähenee. Merkki on ainakin päällä”, Pakarinen toteaa.

Tilastokeskus julkistaa elokuussa kesäkuun rakennuslupatilastot. Viikkoa tätä ennen saadaan myös osviittaa Ruotsin uudisrakentamisen tilanteesta. Pohjoismaissa uudisasuntojen rakentaminen näyttää viimeisimpien tilastojen valossa tulevan alaspäin nyt reipasta vauhtia.

Suomessa asuntorakentamisen hiljeneminen helpottaa myös taloyhtiölainojen kasvun ympärillä käytyä keskustelua. ”On selvää, että yhtiölainojen kasvuvauhti hidastuu, kun kerrostalohankkeita laitetaan entistä vähemmän vireille”, Pakarinen sanoo.

Lisätietoja:
Pääekonomisti Sami Pakarinen, puh.050 343 4337

Lähde Tilastokeskus: Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä väheni maalis-toukokuussa vuodentakaisesta