| Rakennustuoteteollisuus RTT ry | Keskustoimisto

Rakennusliiton lakko perjantaina 2.2.2018

Tiedote Rakennustuoteteollisuus RTT ry:n jäsenyrityksille

Rakennusliitto toteuttaa ilmoituksensa mukaan perjantaina 2. helmikuuta eräiden muiden SAK:n liittojen tapaan poliittisen lakon. Rakennusliiton hallitus teki asiasta päätöksen tiistaina 23.1.2018 SAK:n liittopäättäjien kokouksen jälkeen. SAK:n järjestämä työttömyysturvan leikkausten vastainen mielenilmaus alkaa samana päivänä Helsingin Senaatintorilla klo 11.00.

Rakennusliitto vastustaa ilmoituksensa mukaan lakollaan työttömyysturvan aktiivimallia, joka tuli voimaan vuoden alusta. Samalla rakentajat vaativat ilmoituksensa mukaan aktiivimalli kakkosen valmistelun pysäyttämistä.

Rakennusliiton ilmoituksen mukaan rakentajat pysäyttävät perjantaina 2.2.2018 työnsä klo 00.00. Lakko jatkuu perjantaina klo 24.00 asti eli se kestää täyden vuorokauden. Lakko koskee kaikkia liiton sopimusaloja pois lukien sellainen rakennustuoteteollisuuden prosessiteollisuus, joka edellyttäisi aikaisemmin aloitettavaa tuotannon alasajoa.

Kyseessä on ammattiliiton julistama poliittinen työtaistelu, josta ei lain mukaan voi tulla seurauksia siihen osallistuville työntekijöille. Jos työtaistelun yhteydessä esitetään myös voimassa olevaan työehtosopimukseen kohdistuvia vaatimuksia, työtaistelu on lainvastainen. Työntekijöillä ei ole oikeutta palkkaan työtaisteluun osallistumisen ajalta.

AKT on ilmoittanut linja-autoalan osallistuvan mielenilmaukseen siten, että työvuoroja ei tehdä perjantaina 2.2. klo 03.00 – 18.00 välisenä aikana. AKT:n ilmoituksen mukaan kuorma-autoalalla torstain 1.2. puolella lähteneet vuorot ajetaan loppuun ja seuraavan kerran lähdöt ajetaan perjantaina 2.2. klo 18.00 jälkeen. Mikäli työntekijä on estynyt saapumasta työhön AKT:n lakon vuoksi, ei palkkaa myöskään makseta.

RTT:n asiamies antaa tarvittaessa lisätietoja.

RTT tulee keräämään jäsenyrityksiltä tiedot mielenilmaukseen osallistuneista työntekijä- määristä. Tästä ohjeet lähetetään myöhemmin erikseen.

Riikka Jäntti, puh. 040 8453690  riikka.jantti@rakennusteollisuus.fi