| Rakennusteollisuus RT ry

ePerehdytys on Highlightsien Highlight

FinnBuild Highlights -kilpailussa nostettiin esiin messujen mielenkiintoisimmat tuotteet, järjestelmät, menetelmät ja palvelut. Kisan parhaimmaksi tuotteeksi valittiin rakennustyömaiden turvallisuuteen liittyvä nettikoulutus, ePerehdytys, jonka ovat tuottaneet Suomen Rakennusmedia Oy ja Rakennusteollisuus RT ry. Palkinto jaettiin FinnBuild-tapahtuman Rakennuslehti Awards -tilaisuudessa 11.10.2018.

FinnBuild Highlights 2018 -palkintoa olivat vastaanottamassa Anni Autere-Kesti, Heidi Husari ja Panu Tuominen.

Nettipohjainen perehdytys antaa käyttäjilleen yhden ja saman yleisperehdytyksen, joka on voimassa kaikilla työmailla jo ennen työntekijän saapumista työmaalle. Näin aikaa vapautuu työmaakohtaiseen perehdytykseen ja paikallisten riskipaikkojen läpikäymiseen. Tämä parantaa työturvallisuutta ja alentaa välillisesti tapaturmataajuutta.

Verkossa tehty ja hyväksytysti suoritettu perehdytys tallentuu Suomen Tilaajavastuun ylläpitämään Taitorekisteriin ja tieto on luettavissa Valttikortilta, joka on työmailla yleinen henkilötunniste. Tieto voidaan myös integroida kulunvalvontajärjestelmään, mikä helpottaa perehdytystilanteen seuraamista työmailla. Hyväksytty tulos on voimassa 12 kuukautta, minkä jälkeen yleisperehdytys on tehtävä uudestaan. Palvelu muistuttaa automaattisesti perehdytyksen voimassaoloajan umpeutumisesta.

”ePerehdytys uudistaa omalta osaltaan työkulttuuria ja työturvallisuusosaamista ja on konkreettinen esimerkki uudesta digitaalisuudesta työmaalla”, toteaa raadin puheenjohtaja Ilkka Salo Talotekninen teollisuus ja kauppa ry:stä. ”On helppoa keskittyä työmaakohtaisiin riskitekijöihin, kun yleisperehdytys on kunnossa jo etukäteen. Näin ajankäyttö tehostuu. Kyseessä on sekä turvallisuutta että laatua edistävä innovaatio, joka soveltuu sekä rakennus- että talotekniikkaväelle. Koulutus vaikuttaa kattavasti läpi koko alan”.

FinnBuild Highlights -kilpailuun haki mukaan 69 yritystä, joista 10 sai tuomaristola kunniamaininnan. Kilpailun voittajaksi noussut ePerehdytys sai palkkioksi Suomen Messusäätiön rahoittaman, 3 000 euron arvoisen stipendin.

Tiedotteen lähde: Messukeskus (11.10.2018)

• Heidi Husari
  • rehtori, Suomen Rakennusmedia Oy:n toimitusjohtaja