| Talonrakennusteollisuus ry | Keskustoimisto

Asuntorakentamisen luvissa käännettä ilmassa

Ennen juhannusta tulleiden rakennus- ja asuntotuotantotilastojen perusteella kiivaana käyvä asuntorakentaminen näyttää saavuttavan lakipisteensä tämän kesän aikana.

Huhtikuun ennakkotietojen perusteella asunnoille myönnettyjen lupamäärien lasku jatkui heikon maaliskuun jatkeeksi. Maalis- ja huhtikuussa luvat ovat vähentyneet kolmanneksen edellisvuodesta.

”Käänne luvissa on tapahtunut kevään aikana. Silti on syytä odottaa vielä touko- ja kesäkuun tilastoja, jolloin haetaan runsaasti lupia rakennusalan kausivaihtelusta johtuen. Kesäkuukausien aikana rakentamisen suhdanneseurannasta ei kierrokset vähene.” Rakennusteollisuuden pääekonomisti Sami Pakarinen sanoo.

Muun kuin asuntorakentamisen osalta kehitys on ollut vaatimatonta. Lähes kaikissa käyttötarkoitusluokissa myönnettyjen rakennuslupien määrä tulee nyt alaspäin. RT ennakoi maaliskuussa julkaistussa ennusteessaan, että rakentamisen kasvu painuu ensi vuonna nollaan.

”Loppukesästä ja alkusyksystä rakentamisen suhdannetilanne voi olla hyvin erilainen kuin nyt juhannuksen tienoilla. Mikäli kansainvälisen talouden toimintaympäristö kehittyy epäsuotuisasti esimerkiksi kauppasodan, Euroopan poliittisen tilanteen tai Ruotsin asuntomarkkinoiden osalta, sillä olisi suorat heijastusvaikutukset myös Suomeen ja rakentamisen kehitykseen.” Pakarinen toteaa.

Lähde: Tilastokeskus