Asuntorakentamisen kiivain kasvuvaihe on takanapäin

Tänään julkaistut rakennus- ja asuntotuotantotilastot kertovat rakentamisen suhdannetilanteen saavuttaneen lakipisteensä. Tuotannon volyymit jatkavat vielä kasvuaan, sillä hankkeita on runsaasti vireillä ympäri Suomea. Samaan aikaan Tilastokeskuksen ennakkotietojen perusteella uudisrakentamisen aktiviteettia indikoivat rakennusluvat vähenivät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

”Maaliskuun tietojen perusteella asunnoille myönnetyt luvat kääntyivät vuositasolla laskuun. On kuitenkin muistettava, että viime vuoden maaliskuun vertailuluku oli poikkeuksellisen suuri ja tässäkin tapauksessa on syytä odottaa vielä seuraavaa havaintoa pidemmälle menevien johtopäätösten tekemiseksi”, Rakennusteollisuuden pääekonomisti Sami Pakarinen toteaa.

”Kovia vertailukuja on tulossa kesäkuukausina lisääkin, sillä asuntorakentamisen aktiviteetti oli todella voimakasta kesällä 2017. Toisaalta on luonnollista, että vahva uudisrakentamisen vire jossain vaiheessa tasaantuu. Ennakoimme kuitenkin asuntoaloitusten pysyvän 40 000 asunnossa vielä ensi vuonnakin. Perusajurit ovat yhä myönteiset”, Pakarinen jatkaa.

Muun kuin asuntorakentamisen osalta kehitys on ollut vaatimatonta. Lähes kaikissa käyttötarkoitusluokissa myönnettyjen rakennuslupien määrä tulee nyt alaspäin. RT ennakoi maaliskuussa julkaistussa ennusteessaan, että rakentamisen kasvu painuu ensi vuonna nollaan.

”Vaikka pullonkauloja on syntynyt rakennustuotantoon jo pidemmän aikaa, on rakentamisen suhdannekuva yhä myönteinen. Resurssipula, kustannusten nousu sekä vuokra-asuntojen kysyntä ovat rakentamisessa ilmassa roikkuvia kysymysmerkkejä tälle vuodelle. Suomen hyvä talouskehitys jatkuu niin kauan kuin maailmantalous jatkaa raiteillaan. Näillä näkymin tämä vuosikymmen selvitään kuivin jaloin ja hyvä niin”, Pakarinen analysoi.

Lähde: Tilastokeskus