Vuoden Rakennusmestari -palkinto 2017 Esa Kiiverille

Ylöjärveläinen rakennusneuvos Esa Kiiveri on Vuoden Rakennusmestari 2017. Palkintolautakunnan vaakakupissa painoi Kiiverin vahva ja ansiokas työ alueen elinkeinoelämän kehittämisessä.

Vuoden Rakennusmestarin perustama Arkta-konserni on merkittävä työllistäjä Tampereen seudulla. Esa Kiiveri on rakentanut vuonna 1988 perustamansa Arkta Oy:n ympärille perustajaurakoinnin ja rakentamisen eri tehtäviä hoitavan Arkta-konsernin (Arkta Oy, Arkta Rakennuttajat Oy ja Rakennustoimisto Arkta Oy) sekä kiinteistösijoittamiseen ja vuokraustoimintaan keskittyvän Arkta Kiinteistöt -konsernin.

Pirkanmaalaisten perheiden käyttöön Arkta on rakentanut yli 3 000 kotia, jotka koostuvat omistusasunnoista sekä sosiaalisesta asuntotuotannosta, sekä suuren määrän tiloja yritysten, julkishallinnon ja urheilutoiminnan käyttöön. Pääkaupunkiseudulle Arkta-konserni laajensi toimintojaan viime lokakuussa, kun se osti Rakennusliike Reponen Oy:n sekä sen sisaryhtiö LS Laatuseinä Oy:n ja tytäryhtiö Laatutilit Oy:n.

Esa Kiiverin arvojen ja periaatteiden mukaisesti Arkta on koko toimintansa ajan hoitanut yhteiskunnalliset ja työntekijöihin kohdistuvat velvoitteensa esimerkillisesti sekä tukenut merkittävin lahjoituksin muun muassa talonrakennusalan opiskelijoita. Hän on johtanut yritystensä liiketoimintaa rakennusteollisuuden suurissakin suhdannevaihteluissa menestyksellisesti pian kolme vuosikymmentä. Kiiveri on toiminnallaan työtehtävissä, luottamustoimissa ja järjestötoiminnassa saanut kanssaihmisten luottamuksen.

”Olin ensi alkuun vieraalla töissä, ja jo 22 vuotiaana toimin vastaavana mestarina. Sivutöinä tein lisätöitä verokirjalla vajaa kymmenen vuotta, mutta verottaja ei hyväksynyt työhön liittyviä vähennyksiä. Kolmikymppisenä päätin perustaa oman yrityksen”, Esa Kiiveri muistelee yrityksen syntymistä.

Kiiverin mukaan päätöstä ei ole tarvinnut katua. Yrittäjän taival on ollut antoisa ja ammatillisesti kehittävä. Menestyksekäs yrittäjä arvostaa mestarin ammattikuntaa ja rakennusmestaritutkinnon suomaa ammatillista mahdollisuutta.

”Mestarin pätevyys antaa yrittämiselle laajat mahdollisuudet ja oikeuden toimia työmailla monipuolisesti erilaisissa tehtävissä.”

Palkintolautakunta arvosti korkealle Vuoden Rakennusmestarin halua vaikuttaa ja edistää yhteisiä asioita. ”Olen kokenut luottamustoimet mahdollisuutena oppimiseen. Kun antaa, niin saa”, Esa Kiiveri pohtii vapaaehtoistoiminnan merkitystä.

Vuoden Rakennusmestariksi valinta lämmitti kokeneen rakentajan sydäntä.

”Kunnioitan valintaa Vuoden Rakennusmestariksi. Isäni, joka aikanaan toimi urakkaporukan kymppinä, on ollut minulle aina suuri esikuva. Isän tarinat työmaista ja sen värikkäistä mestareista antoivat vahvan suunnan omalle ammatinvalinnalleni. Arvostan mestareita ja heidän työtään suuresti”, Kiiveri kiittää.

Aikaisemmin tänä vuonna tasavallan presidentti myönsi Esa Kiiverille rakennusneuvoksen arvonimen pitkäaikaisesta ja ansiokkaasta työstä suomalaisen elinkeinoelämän ja rakennusteollisuuden hyväksi.

Valtakunnallinen Vuoden Rakennusmestari -palkinto luovutettiin RKL:n liittokokouksessa Oulussa 19.11.2017. Kyseessä on julkinen tunnustus esimerkillisestä työstä ja rakentamisiin liittyvistä huomattavista ansioista. Palkinnolla halutaan korostaa myös rakentamisen ammattitaitoa ja kaikkien rakennusasiantuntijoiden tekemän työn merkitystä. Vuoden Rakennusmestari on valittu jo vuodesta 1971 alkaen.

Lähde: www.rkl.fi
Kuva: Jari Kostiainen, RKL