Vastaava työnjohtaja Jouni Korkiakoski, YIT: ”Katson laatua asiakkaan silmin”

”Asuinrakennuksen rakentaminen on laadukasta, kun asiakas on tyytyväinen lopputulokseen, ja ihastuu uuteen kotiinsa. Katsonkin laatua aina asiakkaan silmin. Omat laatuvaatimukseni ylittävät RYL:in ja normien vaatimukset”, Espoon Kauklahdessa 33 pienkerrostalo- ja rivitaloasunnon työmaata aloittava vastaava työnjohtaja Jouni Korkiakoski sanoo.

YIT:n toimintajärjestelmän noudattaminen riittää Korkiakosken mielestä laadukkaaseen lopputulokseen: ”Esimerkiksi edellisessä kohteessani kukaan kuluttaja-asiakkaista ei halunnut kirjata tarkastuspöytäkirjaan mitään, eikä myöskään sijoittaja-asiakkaan konsultti kaivanut esiin yhtään naarmua.”

Korkiakosken mukaan on vaikea nostaa yhtään laadunvarmistustoimenpidettä muiden yläpuolelle, sillä kaikki toimenpiteet ovat hänen mielestään välttämättömiä. Hän korostaa kaikessa toimintaa asiakkaan näkökulmasta: ”Asiakkaan ensimmäinen kohtaaminen on tärkeä. Tämä voi tapahtua vaikka jo runkovaiheessa, Asiakas on aina tervetullut työmaalle, kunhan hän sopii ajankohdasta ennalta. Muut asiat saavat odottaa, sillä asiakas menee aina muiden töiden edelle.”

Korkiakosken 33 asunnon työmaa Espoon Kauklahdessa on vielä alkutekijöissään, sillä elokuun lopulla maanpinnan yläpuolella oli näkyvissä vain väestönsuojan betonielelentit.

”Ennakkosuunnittelu korkeata luokkaa”

Korkiakosken esimies, Kauklahden työmaan työpäällikkö, tuotantopäällikkö Tero Kuusisto pitää Korkiakosken ominaisuuksista tärkeimpinä systemaattisuutta, asiakaslähtöisyyttä ja hioutunutta yhteistyötä eri osapuolien kanssa: ”Jouni on järjestelmällinen ihminen. Hän käy esimerkiksi suunnitelmat läpi etukäteen kokemuksiinsa perustuen, ja saa karsittua virheitä pois jo ennen rakentamista.”

Korkiakosken menettelytavoista Kuusisto sanoo, että ennakkosuunnittelu on korkeata luokkaa ja, että tuotantosuunnitelmat hän valmistelee hyvin ennen kutakin rakennusvaihetta. Työvaihesuunnitelmat käydään läpi myös työntekijöiden kanssa aloituspalaverissa. Asiakkaan kanssa tehdään kaksi tarkastuskierrosta ennen luovutusta. ”Jouni on hyvä esimerkki työnjohtajasta, joka hoitaa paitsi toimistopuolen, ehtii myös olla paljon työmaalla”, Kuusisto kertoo.

Jouni Korkiakoski ehtii toimistotöiltään myös työmaalle. Laatuvaatimukset on kerrottu työntekijöille jo aloituspalaverissa.

Vapaata ja itsenäistä työtä

58-vuotias, Nurmijärvellä asuva Korkiakoski tiesi aikaisessa vaiheessa haluavansa rakentajaksi; ”Kipinä syttyi kouluiässä, kun kävin sukulaisten ja ystävien omakotitalotyömailla talkoissa. Enkä ole katunut valintaani. Tietysti yli 35 vuoden uraan liittyy heikkojakin hetkiä, kun eteen tulee vaikeita asioita, mutta tämä on niin vapaata ja itsenäistä työtä, että en vaihtaisi sitä mihinkään.”

Rakennusmestariksi 1980 valmistuneen Korkiakosken tykästymisestä työhönsä kertoo se, että hän aikoo jatkaa eläkeikään asti. ”On minua kyselty myös työpäällikön hommiin, mutta persoonana sovin paremmin juuri tähän vastaavan työnjohtajan työhön. Näin pääsen riittävän lähelle työntekijöitä. Jos olisin kauempana, en pystyisi hallitsemaan asioita, eikä tämä onnistuisi minun luonteellani”, Korkiakoski miettii.

Jouni Korkiakoski ei vaihtaisi työtään rakennustyömailla mihinkään, vaikka myös työpäällikön hommia on tarjottu.

Ura alkoi meijerityömaalla

YIT:llä 15 vuotta ollut Korkiakoski kertoo tehneensä pääasiassa asuntokohteita, mutta etenkin uransa alussa oli työn alla muutakin: ”Ensimmäinen työmaani oli meijerirakennus, joka oli vaativuudessaan hyvää oppia. Toinen mieleen jäänyt kohde oli Otto Wuorion viljasiilotyömaa, jota voisi kuvata vähän erilaiseksi työksi.”

Asuntorakennustyömaistaan Korkiakoski mainitsee 1990-luvulla Vuosaareen rakennetun 69 asunnon kohteen, jossa maapohjana oli sekä kalliota että suota. Toinen mieleen hyvin jäänyt 2000-luvun alussa Viikissä jyrkkään kalliorinteeseen rakennettu talo, jossa aloitus osui keskitalveen, ja etenkin logistiikka oli hankalaa, kun vinolla kalliopinnalla ei voinut varastoida mitään.

Juuri alkaneesta työmaastaan Korkiakoski kertoo, että työt aloitettiin entisellä meren pohjalla sijaitsevalla tontilla stabiloinnilla toukokuussa. Paalutukset aloitettiin heinäkuussa ja perustuksien teko elokuussa. Haastattelupäivänä oli menossa väestönsuojan elementtien asennus. Sekä puusta että betonista koostuvan elementtirungon alla ainoat paikalla valettavat rakenteet ovat anturat. 33 asunnon kohde on valmis syksyllä 2018.

Tutustu Jouniin - katso video

Video: Juha Salmi