RT:n kommentit Tilastokeskuksen tuoreisiin rakennus- ja asuntotuotantotilastoihin

Rakentamisen kasvu jatkuu uudisasuntotuotannon vetämänä. Syyskuussa asunnoille myönnettyjen lupien vuosisumma ylsi jo 45 000 asuntoon ja aloituksetkin kipusivat lähes 44 000 asuntoon.

”Uudistuotantoa vauhdittavat nyt sijoittajia voimakkaammin kotitaloudet, jotka hankkivat itselleen omistusasuntoja”, Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen sanoo.

Suhdannetilanteen lisäksi yllätysmomenttikin on Pakarisen mukaan tarjolla viimeiselle neljännekselle. Vuoden 2018 alusta voimaan tuleva uudistettu rakentamismääräyskokoelma on alalle vielä osin epäselvä, mikä voi aiheuttaa sen, että rakennuslupia haetaan sisään ennakkoon vanhojen määräysten voimassa ollessa.

”Jos rakennushankkeisiin ryhtyvät kaihtavat epävarmuutta uusista asetuksista ja rakennuslupakehitys nousee sen myötä loppuvuodesta poikkeuksellisen suureksi, on selvää, että kaikkien haettujen lupien ajoitus ei vastaa todellisia aloitusaikeita. Tämä on seikka, joka on syytä pitää mielessä vielä senkin jälkeen, kun joulukuusesta ovat neulaset karisseet”, Pakarinen heittää.

Suomen talous jatkunee RT:n lokakuun ennusteen mukaisesti 3 prosentin kasvussa. Koheneva talouskehitys näkyy vaihdellen myös toimitilarakentamisessa. ”Toimistorakentaminen on selvässä kasvussa, joka on seurausta hyvästä suhdanteesta. Teollisuusrakentamisen kuva on yhä varsin tahmea, mutta viennin kasvun myötä tämänkin sektorin pitäisi petrata jo ensi vuonna”, Pakarinen toteaa.

Lähde: Tilastokeskus