RT:n kommentit Tilastokeskuksen tuoreisiin rakennus- ja asuntotuotantotilastoihin

Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti kommentoi tuoreita tilastoja rakentamisen määrien kehityksestä.

”Tänään julkistetut rakennus- ja asuntotuotantotilastot ovat odotusten mukaiset asuntorakentamisen supistumisesta huolimatta. Viime vuoden helmikuun vertailutieto oli äärimmäisen korkea, joten vaikka tiedot täydentyvät tulevina kuukausina, on selvää, että asuntorakentamisessa kiivain rakennuslupien hakuvaihe on takanapäin. Näin ollen voi sanoa, että Suomen talousjunassa rakentaminen siirtyy nyt veturin paikalta vaihteeksi ravintolavaunuun”, Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen lohkaisee.

”Vaikka vasarat paukkuvat vielä tiuhaan aloitetuilla työmailla, tulee loppukesästä saatavat tiedot vahvistamaan tänään nähtyä, sillä myös touko- ja kesäkuu olivat vuonna 2016 erittäin vilkkaita lupakuukausia.”

”Rakentamisen tulevaisuuden kannalta sopii toivoa, että Varsinais-Suomen teollisuusrakentamisen hyvä vire tarttuisi nyt myös laaja-alaisesti muuallekin Suomeen. Hyvä uutinen on, että Suomen talouskasvu tulee olemaan joka tapauksessa nyt yleisesti ennakoitua kovempaa. Siitä kertovat erittäin monet suhdanneindikaattorit”, Pakarinen sanoo.

Lähde
Tilastokeskus: Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä kasvoi joulu-helmikuussa vuodentakaisesta (25.4.2017)