RT:n kommentit Tilastokeskuksen 23.5.2017 julkaisemiin rakennus- ja asuntotuotantotilastoihin

Asuntorakentamisen vauhti ei näytä odotuksista huolimatta vielä hiipumisen merkkejä.

"Maaliskuussa myönnettiin ennakkotietojen perusteella ennätykselliset 4 777 rakennuslupaa asunnoille. Määrä on peräti 31 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna ja on 90-luvun puolivälistä alkavan tilastointihistorian korkein maaliskuun lukema. Vastaavasti asuntoaloitukset nousivat vuositasolla yli 40 000 asuntoon. Tällaisia tasoja on nähty viimeksi ennen 90-luvun lamaa”, Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen sanoo.

”Maaliskuun lupatietojen perusteella asuntoaloitusten kasvu jatkuu vielä marjastuskauden jälkeenkin. Alun perin odotin, että aloitukset kääntyvät laskuun kun mustikat kypsyvät, mutta nyt tilanne on toinen. Käsillä olevat runsaat aloitusmäärät takaavat, että uudisasuntoja valmistuu markkinoille enenevissä määrin syksyyn 2018 asti, joka on hyvä uutinen kaupungistuvalle Suomelle”, Pakarinen jatkaa.

”Suomen paranevan taloussuhdanteen varmimpia merkkejä on nähtävissä uusien omakotitalojen lupamäärissä. Tammi-maaliskuun ennakkotietojen perusteella lupien määrät ovat nousseet 20 prosenttia edellisvuodesta. Kotitaloudet ovat rohkaistuneet asuntokaupoille, joka heijastuu vihdoin myös uudistuotantoon”, Pakarinen iloitsee.

Lähde:
Tilastokeskus: Myönnettyjen rakennuslupien kuutiomäärä kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä (23.5.2017)