Perehdytetään kaikki samalla tavalla

”Hienoa että rakennusliikkeet tekevät tätä nyt yhdessä. Ja hienoa, kun pian nähdään miten uusi, kaikille samanlainen perehdytysmalli alkaa parantaa ja helpottaa työmaiden arkea, kertoo Firan turvallisuuspäällikkö Jari Pulkkinen.

Pulkkinen toimii uutta työturvallisuusasioiden perehdytystä eli ePerehdytystä kehittävän työryhmän vetäjänä. Joukko RT:n jäsenyrityksiä pilotoi parhaillaan verkossa suoritettavaa perehdytysmallia, jossa kerran suoritettu työturvallisuuden perehdytys on voimassa aina vuoden kerrallaan.

”Tähän asti perehdytystä on tehty kukin tahoillamme. Aliurakointiin perustuvissa liiketoimintamalleissa se tarkoittaa, että työntekijä voi joutua samankaltaiseen perehdytyskoulutukseen jopa kymmeniä kertoja vuodessa eri työmaakohteissa. Sellainen syö kaikkien energiaa ja rahaa. Se voi pahimmillaan turhauttaa ja vaikuttaa jopa kielteisesti siihen, miten työntekijä kokee työturvallisuusasiat,” Pulkkinen pohtii.

Pulkkinen näkee nykyisen perehdytysmallin puutteena myös sen, että kun perehdytys tapahtuu hajallaan eri työmailla, ei voida varmuudella tietää, millä tasolla henkilön turvallisuusasioiden perusosaaminen on.

”Nykyisessä tavassa perehdyttää on myös paljon positiivista. Monet yritykset ovat vieneet työturvallisuuden tason todella korkealle, mikä pätee myös perehdytykseen. Nyt on kuitenkin aika siirtyä tässäkin asiassa eteenpäin. Nykyistä mallia on taottu niin monta vuotta, että kunnon digiloikka tekee hyvää, jotta kaikille saadaan samantasoinen ja helposti todennettavissa oleva perehdytys”.

Uudessa ePerehdytyksessä säästyy aikaa ja rahaa, kun kaikille työmaille yhteisten asioiden perehdytys voidaan suorittaa verkkokurssina ja on valmiina työmaalle saavuttaessa. Suoritettu ePerehdytys voidaan tarkistaa työmaalla Valttikortti-järjestelmästä.

”Tämä tarkoittaa, että työmaalla jää enemmän aikaa ja energiaa keskittyä työpaikkakohtaiseen perehdytykseen ja työmaan erityspiirteisiin. Se on turvallisuuden kannalta valtavan tärkeä juttu,” Pulkkinen painottaa.

Yhtä tärkeää on se, että ePerehdytyksen voi suorittaa omalla äidinkielellään.
”Dynaamisella rakennusalalla on ollut todella suuri haaste saada ulkomaalainen työvoima samalle viivalle perehdytyksessä suomalaisten kanssa. Me toteutamme ePerehdytykseen useita kieliversioita. Työturvallisuus on niin tärkeä asia, että tieto pitää saada perille työntekijän omalla äidinkielellä,” Jari Pulkkinen sanoo.

Uuden ePerehdytyksen kehittämisestä vastaavat RT:hen kuuluvat Rakennusmedia ja RATEKO. Sisältö tuotetaan yhteistyössä hankkeeseen osallistuvien eri toimialojen jäsenyritysten ja Mittaviivan kanssa. Mukana kumppaneina ovat myös muun muassa Rakennusliitto ja Pro sekä AVI. Järjestelmän pilotoinnin kakkosvaihe työntekijöillä suoritetaan kevään aikana, ja tavoitteena on saada järjestelmä työmaiden käyttöön syksyn 2017 aikana.

Lue lisää ePerehdytyksestä