| Talonrakennusteollisuus ry | Itä-Suomi

Uusi Itä-Suomen työturvallisuuskilpailu alkaa huhtikuussa

Talonrakennusteollisuus ry:n Itä-Suomen piiri, Itä-Suomen aluehallintovirasto AVI ja Rakennusliiton itäinen toiminta-alue järjestävät tänä vuonna taas työturvallisuuskilpailun Talonrakennusteollisuus ry:n jäsenyritysten työmaiden kesken.

Kilpailuaika alkaa huhtikuun alusta ja päättyy lokakuun lopussa 2016. Jokaisen jäsenyrityksen kaikki työmaat ovat kilpailussa mukana, ellei asianomaisen yrityksen toimitusjohtaja sitä kirjallisesti ja erikseen kiellä. Mittaukset tehdään ennakkoon ilmoittamatta työmaittain aikavälillä 1.4.-31.10.2016. Tänä aikana jokainen työmaa mitataan yhdestä kolmeen kertaan.

Työturvallisuutta arvioidaan kilpailussa TR-mittauksen lisäksi työturvallisuusjohtamisen arviointikaavakkeella. Arvioinnissa otetaan huomioon työmaan vaihe ja tyyppi. Korjausrakentamistyömaat arvioidaan erikseen. Uudisrakennuskohteissa otetaan huomioon erikseen perustus- ja runkotyövaiheessa sekä sisävalmistusvaiheessa olevat työmaat. Tulosten arvioinnissa yritetään ottaa huomioon havaintojen ja työmaiden eri vaiheiden eroja. Mittauksia pyritään tekemään ristiin eri tarkastajien kesken.

Kaksi sarjaa yrityskoon mukaan

Kilpailussa yritykset jaetaan aiempaan tapaan kahteen kategoriaan kokonsa mukaan. Suurten yritysten sarjassa palkitaan kaksi yritystä ja pk-yritysten sarjassa kolme parasta yritystä. Molemmista sarjoista palkitaan paras korjausrakentamistyömaa. Uudistyömaista palkitaan paras perustus- ja runkotyömaa sekä sisävalmistustyömaa. Lisäksi palkitaan eniten työturvallisuustasoaan edellisestä vuodesta nostanut yritys.

Työturvallisuuskilpailun aloitusseminaari järjestetään 30.3.2016 Hotelli Iso-Valkeisella Kuopiossa. Tilaisuus alkaa klo 9. Kilpailun päätösseminaari ja palkintojen jako ovat 30. marraskuuta 2016 Kuopiossa.

• Kimmo Anttonen
  • Itä-Suomen aluepäällikkö