| Talonrakennusteollisuus ry | Lounais-Suomi ja Satakunta

Tiukassakin taloustilanteessa Varsinais-Suomen talonrakennustoimiala ylsi lähes hyvään arvosanaan

Varsinais-Suomen talonrakentamisen suhdannetilanne on saanut rakentajilta lähes hyvän arvosanan. Töiden määrän ennakoidaan kasvavan kevään ja kesän aikana verrattuna edelliseen puolivuotiskauteen. Usko korjausrakentamisen nousuun on vahva, mutta myös uudisrakentaminen on kasvussa kaikilla muilla sektoreilla paitsi teollisuusrakentamisen puolella.

Rakennusmarkkinat Varsinais-Suomen alueella olivat viime vuonna 2,2 miljardia euroa. Koko maan markkinoista summa on 8 prosenttia. Rakentaminen työllisti vuoden aikana keskimäärin 15 000 henkilöä. Määrä on Tilastokeskuksen mukaan 12 prosenttia edellisvuotta pienempi.

Ennakkotietojen mukaan vuonna 2015 Varsinais-Suomessa aloitettiin erilaisia talonrakennustöitä yhteensä 2,4 kuutiometrin verran. Edellisestä vuodesta kasvua oli noin kolme prosenttia. Rakennuslupien määrä nousi rivakammin, lähes 30 prosenttia.

Viime vuoden aikana asuntoja alueella aloitettiin 1 416 kappaletta, eli noin viisi prosenttia vuotta 2014 vähemmän. Kerrostaloasuntojen kohdalla tapahtui kahden prosentin nousu, omakotitaloja puolestaan rakennettiin 12 prosenttia ja rivitaloja 11 prosenttia vähemmän. Kerrostaloasuntojen rakennuslupien määrä kuitenkin nousi reilusti, 27 prosenttia edellisvuodesta. Kaikkien talotyyppien rakennuslupien kokonaismäärä nousi 12 prosentilla.

Muun talonrakentamisen aloitukset nousivat viime vuonna 7 prosenttia. Liike- ja toimistorakennusten aloitusmäärät kasvoivat 16 prosenttia. Julkisten palvelurakennusten aloitukset kasvoivat reippaasti, peräti 115 prosenttia edellisvuodesta. Suurta muutosta selittää edellisvuoden erittäin matala vertailutaso. Teollisuus- ja varastorakennusten aloitukset sen sijaan jatkoivat alamäkeään, supistuen 42 prosenttia.

Rakennusalan edustajat ovat antaneet arvosanansa alan suhdanteelle viimeisen puolen vuoden ajalta. Rakennuttajien näkökulmasta tilanne on ollut lähes hyvä, suunnittelijat antoivat hyvän arvosanan.  Urakoitsijat puolestaan arvioivat suhdannetilanteen olleen tyydyttävä.

Kaikki osapuolet ennakoivat töiden määrän lisääntyvän seuraavan puolen vuoden aikana. Kaikki ovat yksimielisiä niin asuntotuotannon kuin toimitilarakentamisenkin kasvuodotuksista, ja niin ikään korjausrakentamisen kasvuun uskotaan.

• Markku Leppälehto
  • aluepäällikkö, Turun aluetoimisto