| Talonrakennusteollisuus ry | Itä-Suomi

RT-liigan Kaikki Voittaa -kisan avauserän voitto Konttisille

Siilinjärven Kunnonpaikan sekä Talonrakennusteollisuus Itä-Suomen piirin kehittämän RT-liigan Kaikki voittaa hyvinvointikilpailun ensimmäinen ”erä” päättyi Maalaus ja Saneeraus Konttinen Oy:n voittoon. Kakkoseksi tuli Rakennusliike Lapti ja kolmanneksi Kuopion Monirakennus. Niitä seurasivat kuljetusalaa toimialaverrokkina edustanut Kuopion Liikenne, Lujatalo ja Skanska Talonrakennus Itä-Suomi. Mukana on yhteensä reilut 60 henkilöä.

Rakennusalalle ideoitu mutta muillekin toimialoille hyvin soveltuva Kaikki Voittaa -hyvinvointikilpailu käynnistyi viime syksynä ja se päättyy ensi toukokuun lopulla. Kilpailuaika on jaettu kolmeen ”erään”. Lopullisen voittajan ratkaisee keväällä mitattava kokonaistulos. Menestyksen mittarina on joukkueiden yhteenlasketun fitness indeksin sekä kehon rasvaprosentin muutos. Tulokset selviävät tarkoilla Inbody-kehonkoostumusmittauksilla, joissa miehillä ja naisilla on erilaiset raja-arvot.

Tuloksia jo tullut

Mittauksia tehneet Antti Jylhä ja Antti Siponen Kunnonpaikasta kertovat, että jo 2,5–3 kuukaudessa ilmeni parhailla kilpailijoilla positiivisia muutoksia eli rasvaprosenttien pienenemistä. Jotkut ovat pudottaneet ensimmäisen erän aikana myös kolestroliarvojaan sekä elopainoaan rasva-prosenttien paranemisen ohella.

– Kun kyseessä on noin kymmenhenkisten joukkueiden kilpailu, ei yhden tai kahden osallistujan hyväkään tulos riitä kuitenkaan kokonaismenestykseen. Kilpailulla halutaan nimenomaan kehittää yhdessä tekemistä ja joukkuehenkeä, koska se varmistaa paremmin hyvien elintapojen jäämistä arkirutiineihin kisan jälkeenkin, sanoo Kunnonpaikan palvelujohtaja Heli Vehkala.

– Edistys on saavutettu yleensä pitkäkestoista ja matalasykkeistä liikuntaa lisäämällä sekä muuttamalla ravinnon määrää, sisältöä ja rytmitystä terveellisemmäksi. Nopein ja pysyvin kehitys tulee yleensä usealla myötävaikuttavalla tekijällä ja epäsuotuisia elintapoja karsimalla tai ainakin vähentämällä, toteavat Antti Siponen ja Kunnonpaikan ravitsemusterapeutti sekä kuntoutus- ja hyvinvointipalvelujen asiantuntija Tanja Tilles-Tirkkonen.

Heidän mukaansa tietoa on otettu hyvin vastaan etenkin, kun sitä on jaettu käytännönläheisesti erilaisilla harjoituksilla kuten terveellisen ruoan valmistuksilla sekä sali-, ulko- ja uima-allasharjoitteilla.

– Kaikki Voittaa -kisan monipuolisuus ja joukkueiden mahdollisuus valita mieluiset vaihtoehdot laajasta valikoimasta onkin saanut kiitosta. Aluksi kerromme perustietoa hyvinvointiin vaikuttavista asioista. On ilmennyt, ettei haasteena ole aina tiedon puute vaan jopa sen tulva, ristiriitaisuus ja hajanaisuus. Tärkeää on löytää oikeaa tietoa esimerkiksi tuotepakkauksista. Hyvinvoinnin vaaliminen kysyy tiedon lisäksi pitkäjänteisyyttä ja viitseliäisyyttä eli asennetta, korostaa Tilles-Tirkkonen.

Erävoiton salaisuus: vahva asenne

Maalaus ja Saneeraus Konttisen toimitusjohtaja Jussi Konttinen sekä talous- ja henkilöstöhallinnosta vastaava Heta Sivonen arvelevat erävoiton salaisuudeksi juuri koko joukkueen innokasta ja tinkimätöntä asennoitumista.

– Ketään ei tarvinnut patistaa joukkueeseen. Mukaantulijoita oli enemmän kuin voitiin ottaa. Jos ja toivottavasti kun Kaikki Voittaa -kisa jatkuu ensi syksynä, ilmoitamme siihen joukkueen uusista jäsenistä. Olen havainnut tiimihengen ja terveen kilpailumentaliteetin kasvun. Selkeä mittaaminen, tavoitteet ja kilpailu motivoivat hyvinvoinnin kehittämisessä. Mikä parasta, kisa koituu kaikkien hyödyksi sekä työelämässä että kodin arjessa, sanoo Jussi Konttinen.

Itsekin RT-liigaa ”pelaava” Heta Sivonen vahvistaa, että ikä- ja työjakaumaltaan laajapohjaiselta joukkueelta tulleet kommentit ovat vahvasti positiivisia.

– Valitsimme avauserän neljään tapaamiseen Kunnonpaikassa liikuntapainotteiset sisällöt kahvakuula-, kuntopiiri-, lenkkeily- ja kuntonyrkkeilyharjoituksineen. Jatkamme liikunnallisuutta seuraavissakin erissä mm. kuntopiirillä, mutta mukaan tulee myös ravintotietoutta ja kehon huoltoa. Laakereille ei ole vara jäädä lepäilemään. Kunnonpaikalta on hyvää palvelun joustavuutta, että saamme tarpeisiimme osin räätälöityä yksilöllistä ohjausta. Tapaamiset ovat olleet ammattitaitoisesti ja hyvissä toimintaympäristöissä vedettyjä.

Kilpailu luo motivaatiota

Talonrakennusteollisuus Itä-Suomen piirin aluepäällikkö Kimmo Anttonen uskoo joukkuekilpailuidean kannustavan pelkkää opastusta ja koulutusta paremmin hyvinvoinnin tavoitteelliseen kehittämiseen.

– Mielekäs perusasia, tavoite sekä hyvin suunniteltu kilpailu pätevine tulosseurantoineen ovat tuoneet myönteisiä vaikutuksia mm. rakennusalan työturvallisuuteen. Miksipä ei samantapainen konsepti parantaisi hyvinvointiakin. Sillä olisi suuri vaikutus työssä jaksamiseen ja jopa työilmapiiriin rakennusalalla.

– Olen saanut kisaan osallistuvilta yrityksiltä hyvää palautetta. Tärkeää on yritys- ja työmaajohdon aktiivinen sitoutuminen ja jopa oma esimerkki, koska tässäkin asiassa tuloksen ratkaisee asenne. Uskon jo tähänastisten kokemusten perusteella, että RT-liiga -konseptia voidaan laajentaa muille toimialoille. Rakennusalallakin sitä on syytä jatkaa ja laajentaa. Voisi olla mielenkiintoista saada vertailutietoja eri toimialojen kesken hyvinvointitaseista ja mittaustapojen kehittymisestä, toteaa kilpatriathlonia aktiivisesti harrastava Anttonen.

RT-liigan koordinaattorina Kunnonpaikassa toimiva Päivi Rossinen kertoo, että suosituimpia ”lajeja” Kaikki Voittaa -kisassa olivat syksyllä kestävyysliikunta sekä ravintoasiat.

– Toisessa erässä talvella suosiotaan näyttäisi kasvattavan lihaskunnon lisäys. Seuraava välitulosmittaus on maaliskuun alussa. Kisa huipentuu 27. toukokuuta Kaikki Voittaa -olympialaisiin ja palkitsemisiin, Rossinen summaa.

Lisätietoja:

Kimmo Anttonen
Itä-Suomen aluepäällikkö, Talonrakennusteollisuus ry
050 449 3479, kimmo.anttonen(@)rakennusteollisuus.fi

Heli Vehkala, p. 044 747 0693 ja Päivi Rossinen, p. 050 554 3330, etunimi.sukunimi(@)kunnonpaikka.com