| Talonrakennusteollisuus ry | Itä-Suomi

Valonpilkettä kajastaa rakennusalan näkymissä Itä-Suomessa

Suomea useita vuosia kiusannut taloustaantuma vaikuttaa negatiivisesti talonrakennusalaankin, kuten alan viimeaikaiset suhdannebarometrit kertovat. Ilmiö ei onneksi ole kaikenkattava. Jotkut yritykset ovat pysyneet jopa kasvu-uralla ja jotkut näkevät markkinatilanteessa valonpilkettä. Näin on myös Itä-Suomessa, missä suhdanneaallokko on ruuhka-Suomea matalampaa ja hitaammin lainehtivaa niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina.

Rohkaisevan positiivisia kommentteja kiirii muun muassa Rakennustoimisto K Tervo Oy:ltä, Lujatalo Oy:ltä ja NCC:n Itä-Suomen alueyksiköstä. Rakennustoimisto K Tervo Oy:n toimitusjohtaja Jussi Hämäläinen pitää talonrakentamisen näkymiä Joensuun seudulla kohtalaisina tarjouskysynnän sekä toteutuneiden urakoiden valossa:

- Vuodenvaihteessa päättynyt tilikautemme oli liikevaihdoltaan ennätyksellisen hyvä eikä kannattavuuttakaan voi moittia. Myös tänä vuonna työkanta vaikuttaa kohtalaiselta, joskin kasvun jatkuminen on tiukemmassa. Lähitulevaisuudessa ei ole irtisanomisten eikä lomautusten uhkaa, mutta koko vuodesta saati seuraavasta ei voi varmaa sanoa. Tulevaisuus on yhä arvaamattomampi.

Rakentamisen laatuun ja asuntojen yksilöllisyyteen kohdistuu Hämäläisen mukaan kasvavia haasteita – oikeaa hinnoittelua unohtamatta.

- Sijoitusvuokra-asunnoilla on kysyntää hyvillä paikoilla. Sitä lisäävät asuntorahastot ja muut suursijoittajat kuten vakuutusyhtiöt, jotka uskovat vuokra- ja asumisoikeusasuntojen tarpeen kasvuun sekä pääomien arvon säilymiseen kiinteistöissä, Hämäläinen toteaa.

Kasvunäkymiä on Jussi Hämäläisen mielestä myös peruskorjauspuolella niin julkisissa tiloissa kuin asunto-osakeyhtiöissäkin. Hän muistuttaa peruskorjausvelan lisääntyvän kaiken aikaa. Lisäksi asuntoja ja taloja olisi remontoitava kasvavan senioriväestön kotona asumiseen sekä palveluasuntojen rakentamiseen.

Muuttoliike lisää rakentamista maakuntakeskuksiin

Luja-konsernin talonrakentamisesta vastaavan Lujatalo Oy:n Itä- ja Keski-Suomen aluejohtaja Heikki Jalkanen on suhdannearvioissaan myös varovaisen plussan puolella, vaikka myöntää markkinatilanteen kiristyneen vuosikymmenen alusta.

- Väestön keskittyminen Itä-Suomen keskuskaupunkeihin sekä ikääntyminen ylläpitävät asuntorakentamista. Korjausrakentaminen lisääntyy eikä siihen vaikuta kansantalouden tilanne niin paljon kuin uudisrakentamiseen. Toivottavasti korjausavustus ja kotitalousvähennys palautetaan aiemmille tasoille, pohtii Jalkanen.

Jalkasen mukaan asumisoikeusasuntojen kysyntä saattaa jatkaa kasvua pääkaupunkiseudun tapaan Kuopiossa ja Siilinjärvellä. Myös vuokra-asuntojen kysyntä kasvanee taloustaantuman pitkittyessä. Muutoin taantuma hidastaa ja patoaa asuntokauppaa matalasta korkotasosta huolimatta, kun uuden asunnon ostajien on vaikea saada vanhaa kaupaksi. Vanhojen asuntojen hintataso voikin tulla tänä vuonna alaspäin ja syrjäisillä alueilla kaupanteko voi olla vaikeaa. Nykytilanne ei ole kuitenkaan jumittanut asuntomarkkinoita niin pahasti kuin vuosien 2008-2009 äkkipysähdys.

- Kuntien ja valtion heikko talous jarruttaa rakennusten peruskorjaustöiden aloittamista ja keskittää niitä välttämättömimpiin kohteisiin. Sama koskee rapistuvaa yhdyskunta- ja liikenneväyläinfraa. Lisäksi tarvetta on toimitilojen muuntamiseen uusiin käyttötarkoituksiin. Tiloja myös puretaan uusien tieltä. Ainakin Kuopion seudulla ovat seurakunnat panostamassa tilojensa kuten kirkkojen peruskorjauksiin, muistuttaa Jalkanen.

Yleistyykö elinkaarirakentaminen?

Mielenkiintoisena uudehkona ilmiönä Heikki Jalkanen pitää elinkaarirakentamisen yleistymistä julkisten tilojen kuten koulujen, päiväkotien ja terveyskeskusten uudishankkeissa:

- Elinkaariurakat ovat laajuutensa ja ajallisen ulottuvuutensa kokonaisvaltaisuuden vuoksi kiintoisa haaste rakentajille. Kokemuksia on vielä vähän mutta uskon, ettei elinkaariajattelu jää alalla tähdenlennoksi.

Työkantaa kertynee Jalkasen mukaan rakentajille vuosikymmenen jälkipuoliskolla sosiaali- ja terveydenhuollon jättiuudistuksesta ainakin keskussairaalakaupunkeihin. Jo nyt Pohjois-Savon sairaanhoitopiirillä on suururakka Kuopion yliopistollisen keskussairaalan laajentamiseksi sekä peruskorjaamiseksi. Jyväskylässä, Joensuussa ja Mikkelissä ovat samanlaiset kuviot.

Kasvavassa Kuopiossa päivänpaistetta

NCC Itä-Suomen aluejohtaja Janne Mönkkönen näkee asukaslukuaan historiallisen runsaasti kasvattavassa Kuopiossa jopa päivänpaistetta rakennusalalla etenkin kansantalouden heikkoon tilaan suhteutettuna.

- Meillä on tekeillä monenlaisia asuntorakentamisen uudiskohteita kuten vuokra- ja asumisoikeustaloja, ns. kovan rahan omistusasuntoja sekä yksi oma RS-kohde Kuopion Männistössä. Myös julkisen sektorin rakentamista on vireillä eikä yrityskentässäkään aivan hiljaista ole. Liikevaihtomme kasvoi viime vuonna.

Mönkkösen mukaan korjausrakentamisessakin on työsarkaa, vaikka NCC ei kilpaile asunto-osakeyhtiöiden lisääntyvissä linjasaneerauksissa.

- Kuopion kaupunginteatterin peruskorjaus oli niin mittava erityiskohde, ettei vastaavaa heti liene tulossa. Julkisen sektorin peruskorjausurakat saattavat rahapulan vuoksi vähentyä, vaikka tarve on kasvava. Savonia ammattikorkeakoulun tilakysymys on mielenkiintoinen pähkinä. Myös Ylä-Savossa ja Varkaudessa voi avautua mittavia teollisuusrakentamisen kohteita tänä tai ensi vuonna. Kuntarakenne- ja soteuudistus laukaissevat uusien ja muunnettavien tilojen rakentamistarpeita korjausrakentamisen ohella, kertoo Mönkkönen.

Mönkkönen jatkaa, että etenkin Kuopiossa tullee tänä vuonna lisää kiintoisia uudiskohteita tarjouslaskentaan, vaikka taloustaantuma hidastaa asuntokaupan normaalivauhtia. Hyvillä paikoilla asunnot menevät kaupaksi yksityisille kansalaisille tai sijoittajille. Kuopion seudulle ollaan kaavoittamassa vuosikymmenen jälkipuoliskolla uusia kiintoisia alueita asunto- ja liiketilatuotantoon. Taantuma ei jatku ikuisesti. Joskus suunnitelmat ja visiot alkavat realisoitua hankkeiksi.