| Talonrakennusteollisuus ry | Itä-Suomi

Rakennusalan RT-liiga käynnistyy ”Kaikki pelaa” -hengessä

Itäsuomalaiset rakennusalan yritykset ovat tänä keväänä lähdössä laajasti työssä jaksamista ja työhyvinvointia uusin keinoin edistävään RT-liigaan. Uusi työssä jaksamisen palvelukonsepti juontuu joukkueurheilusta.

RT-liiga on rakennusteollisuuden tarpeisiin räätälöity työhyvinvointipalvelu, jonka on luonut siilinjärveläinen hyvinvoinnin ja liikunnan osaamiskeskus Kunnonpaikka upouudella Kaikki Pelaa -konseptilla. Kunnonpaikka toimii yhteistyössä Rakennusteollisuus ry:n Itä-Suomen piirin kanssa.

RT Itä-Suomen aluepäällikkö Kimmo Anttosen mukaan tavoitteena on, että RT-liigan Kaikki pelaa -toimintaan osallistuisi kuluvan vuoden mittaan talonrakennusalan yritysten lisäksi rakennustuoteteollisuutta, infra-alaa, LVIS-talotekniikan yrityksiä, kiinteistönhuoltoa sekä rakennuttajia. Työssä jaksamisen haasteet ovat yhteisiä kaikille.

RT-liiga räätälöity rakennusalalle

Kunnonpaikan toimitusjohtaja Katriina Lahti ja kehittämispäällikkö Heli Vehkala kertovat, että rakennusalaa varten on räätälöity joukkueurheilusta sovellettu RT-liiga -konsepti. Siinä tarjotaan yrityksille kymmenen kuukauden pituinen työhyvinvoinnin kehittämiskokonaisuus, ”pelikausi”, jossa kilpaillaan terveyttä mitaten hieman samaan tapaan kuin alalla tutussa työturvallisuuskisassa.

- Tervehenkinen, mielekkäällä tekemisellä ja huumorilla sävytetty kilpailu lietsoo yhteen hiileen puhaltamista sekä yhteishenkeä. Siinä kannetaan huolta paitsi omasta myös kaverien suoriutumisesta uusissa haasteissa, koska joukkue on niin vahva kuin sen heikoin lenkki – aivan kuten joukkueurheilussa. Jaksaminen ja hyvinvoinnin kehittyminen on monen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen tekijän summa sekä pitkäjänteisen toiminnan tulos sarjapelien tapaan, tähdentää Lahti ja kertoo myös, että parhaat joukkueet luonnollisesti palkitaan pelikaudella useaan otteeseen.

Kaikkia koskeva monipuolinen ”peli”

Heli Vehkala kertoo, että Kaikki Pelaa -palvelukonsepti ottaa mukaan työhyvinvoinnista huolehtimisesta kiinnostuneita yrityksiä ja yhteisöjä muiltakin toimialoilta kuin talonrakentamisesta. Tavoitteena on saada rakennusalan RT-liigan rinnalle Mimmiliiga vaikkapa puhtaanapidon ja hoitoalan naisista. Toiveena on saada myös logistiikka-alalle ja toimistoissa työskenteleville omat työhyvinvoinnin liigat.

Vehkalan mukaan RT-liigassa toimitaan ”Kaikki pelaa” -säännöillä eli se koskee koko henkilöstöä tehtävästä ja asemasta riippumatta – myös esimiehiä ylintä johtoa myöten. Yritysjoukkueet voivat rakentaa ja koota omia ”pelikentällisiä” tarpeidensa mukaan.

Vaihtoehtoina ovat ”Hyvä fiilis” eli unen, levon ja positiivisen olon kehittäminen, ”Olet mitä syöt” eli käytännön opit syömiseen ja ruoan valmistukseen. ”Pelistrategiat uusiksi” keskittyy työasentojen sekä muiden työkäytäntöjen kehittämiseen. ”Move it” tarjoaa monipuolisen tieto- ja toimintapaketin liikunnan sekä lihashuollon hyvään työkuntoon. ”Sairastuvalle, ei kai” -kenttä painottaa tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvointia.

Edellisten lisäksi RT-liiga tarjoaa lisätreenejä yritysjohdolle sekä metabolisesta oireyhtymästä samoin kuin tuki- ja liikuntaelinsairauksista kärsiville. Työmaiden hyvinvointimentoreiksi kouluttautuville on oma harjoitusohjelmansa, ”kapteenikoulu”. Pelikausi huipentuu RT-liigan rakennusyrityksiä sekä muita ”Kaikki pelaa” -tahoja koskevaan Grande finaali -yhteistapahtumaan.

Hyvinvointia koko elämän varten

Kimmo Anttonen muistuttaa, että vaikka RT-liigan tarkoituksena on tukea työssä jaksamista sekä lisätä terveempiä työ- ja elinvuosia, parantaa se elämänlaatua kauttaaltaan. Terveempien elintapojen suotuisat vaikutukset eivät rajaudu vain työelämään. Tärkeää on tietysti, että hankkeessa opitut tiedot ja taidot syöpyisivät arkielämän rutiineihin vaikka koko loppuelämäksi.

Tiedote:
Kaikki pelaa - työhyvinvoinnista tuottavuutta