Suunnittelijoiden osaaminen hyvää, suunnitelmien sisällössä parannettavaa

Rakennushankkeen eri osapuolet ovat tyytyväisiä suunnittelijoiden osaamiseen ja ammattitaitoon, mutta suunnitelmien virheettömyydestä ja kattavuudesta annetaan heikompaa palautetta. Tiedot käyvät ilmi Rakentamisen Laatu RALA ry:n tekemästä selvityksestä, jossa analysoitiin suunnittelijoiden saamaa palautetta rakennusprojekteissa.

Rakentamisen Laatu RALA ry:n keräämien rakennushankkeiden palautetietojen mukaan hankkeiden osapuolten mielestä yhteistyö suunnittelijoiden kanssa on toimivaa ja joustavaa ja suunnitteluyritysten henkilöstöä pidetään osaavana ja ammattitaitoisena. Siitä huolimatta rakennuttajat ja pääurakoitsijat antavat heikointa palautetta suunnitelmien virheettömyydestä ja kattavuudesta. Myös suunnitelmien yhteensopivuudessa ja ristiriidattomuudessa on heidän mielestään huomattavastikin parantamisen varaa.

Rakentamisen Laatu RALA ry on kerännyt vuodesta 2008 alkaen projektipalautetta rakennushankkeen eri osapuolten yhteisellä RALA-projektipalautejärjestelmällä. Järjestelmässä on lähes 2 000 rakennushanketta ja niistä on annettu yli 6 000 palautetta. Nyt on analysoitu suunnittelijoiden saamia palautteita rakennushankkeen muilta osapuolilta eli tilaajilta, rakennuttajilta ja pääurakoitsijoilta sekä suunnittelijoiden näille antamaa palautetta.

Selvityksen ensimmäinen vaihe valmistui syksyllä 2014. Siinä analysoitiin tilaajien ja rakennuttajien antamaa palautetta pääurakoitsijoille. Selvityksen ovat toteuttaneet tutkimuspäällikkö Juha-Matti Junnonen ja erikoistutkija Sami Kärnä Aalto-yliopistosta.

Lue lisää RALA ry:n tiedotteesta.