| Talonrakennusteollisuus ry | Itä-Suomi

Rakennustoimisto K Tervo Oy palkittiin Vuoden Yrittäjäpalkinnolla

Joensuulainen Rakennustoimisto K Tervo Oy sai viime vuoden lopussa Joensuun kaupungin Vuoden Yrittäjäpalkinnon.

Palkitsemisen perusteluissa todettiin, että tänä keväänä 20 vuoden iän saavuttava rakennustoimisto on kunnostautunut alallaan laadukkaana ja paikallisena toimijana sekä yltänyt vahvaan ja kannattavan kasvuun.

Viime vuoden tilikaudelta rakennustoimisto saavuttaa historiansa suurimman, noin 14 miljoonaan euroon yltävän liikevaihdon. Siinä on kasvua miljoona euroa. Toimitusjohtaja Jussi Hämäläisen mukaan kasvu on ollut kannattavaa.

- Edellisvuotena kasvuprosenttimme oli vielä suurempi, ja se johtui urakkakilpailuissa saadusta hyvästä tilauskannastamme. Parasta on hallittu ja kannattava kasvu, niin talouden kuin henkilöstöpolitiikankin näkökulmasta, Hämäläinen kertoo.

Paikallisuus on valtti ja iso arvo

- Yrittäjäpalkinto on hieno tunnustus, ja arvostamme sitä kovasti. Suosimme paikallista toimintaa ja hankintoja kaikessa, missä se on mahdollista. Olemme ylpeitä joensuulaisuudesta ja pidämme paikallisuutta valttinamme. Toki tavoittelemme myös mahdollisimman korkeaa laatua ja luotettavuutta. Ehkä siinä onnistumisesta kertoo erittäin vähäiset takuukorjauskulut, vain alle 0,1 prosenttia liikevaihdostamme. Tällä on merkitystä kannattavuudelle, tähdentää Jussi Hämäläinen.

Hän on Rakennustoimisto K Tervo Oy:n toinen omistaja yrityksen tuotantojohtaja Martti Piiroisen kanssa. 1950-luvulle juurensa ulottavan yrityksen perusti jo edesmennyt Keijo Tervo isänsä vuorineuvos S. A. Tervon ja Sakari Panhelaisen kanssa. Nykyisellään rakennustoimisto lienee liikevaihdolla ja henkilöstömäärällä mitaten Joensuun seudun sekä Pohjois-Karjalan toiseksi suurin yksityinen rakennusalan yritys. Taakse jäävät liikevaihdossa valtakunnallisten rakennuskonsernien paikallistoimistot. Markkinatilanne on Joensuussa tältä osin toisenlainen kuin muun muassa Kuopiossa.

Hyvä henkilöstö on keskeisin voimavara

Jussi Hämäläinen ja Martti Piiroinen jakavat kunniaa yrittäjäpalkinnosta 63 työntekijälleen.

- Henkilöstö on tärkein voimavaramme. Panostamme huomattavasti työturvallisuuteen ja -viihtyvyyteen. Työntekijöiden vaihtuvuus on ilahduttavan vähäistä ja työtapaturmat ovat pysyneet kurissa vastuullisuuden myötä. Hyvä asenne ja vankka ammattitaito heijastuvat myönteisesti henkilöstön laatutietoisuuteen ja työilmapiiriin. Ehkä tähän vaikuttaa paikallisuutemme ja että yrityksellä on tutut kasvot johdossa sekä omistajina, arvioi Hämäläinen.

Työn alla merkittäviä ja monipuolisia hankkeita

Rakennustoimisto K Tervo Oy on rakentanut viime vuosina Joensuun alueelle muun muassa Joensuun paloaseman ja uuden seurakuntakeskuksen sekä suositun Senioripihan rakennuksia. Parhaillaan työn alla on Senioripihan kolmas vaihe, uusi lukio Papinkadulle, Pohjois-Karjalan keskussairaalan M-osan laajennus sekä vuokra-asuntokohde Reijolassa Joensuun Kodit Oy:lle. Lisäksi rakennustoimistolla on suunnitteluvaiheessa Senioripihan nelosvaihe, jossa rakennetaan lisää asuntoja ikäihmisille Senioripihan kortteliin. Se on käynnistymässä tulevana keväänä.

Rakennustoimisto on Jussi Hämäläisen mukaan ”kaikkiruokainen”, sillä uudisrakentamisen lisäksi sen toimenkuvaan kuuluu peruskorjausurakointia. Referensseistä löytyy niin julkishallinnon kohteita kuin liiketila- ja asuintalorakentamistakin. Suurin osa työkannasta on päävastuullista urakointia, mutta parhaillaan yrityksellä on ennakkomarkkinoinnissa myös oma kovan rahan RS-kohde, johon on tulossa yli 82 asuntoa ja 500 m2 liiketilaa keskeiselle paikalle Joensuuta.

Kilpailu on kovaa, mutta kysyntää riittää

- Varauduimme viime vuonna liike- ja toimistotilojenkin kysynnän elpymiseen nykyisestä hiljaiselosta ostamalla noin 2 000 m2 rakennusoikeutta sisältävän tontin Kauppakaaren yritysalueelta. Tämän projektin käynnistyminen voi mennä kuitenkin vuosien päähän, koska yleistaloudelliset näkymät eivät alkaneena vuotena pyrähtäne vielä kasvuun, visioi Hämäläinen. Yhdessä Piiroisen kanssa hän kuitenkin muistuttaa, että että talonrakennusalan kilpailu on kovaa myös Joensuun seudulla.

- Onneksi toimeliaisuutta kuitenkin on taantumasta huolimatta etenkin kaupunkialueella ja urakkatarjouksia kysytään. Tonttien hinnat ovat kuitenkin aika kovia ja saatavuus niin ja näin hyviltä paikoilta. Syrjemmälle ei nykypäivänä kannata rakentaa sijaintiriskin vuoksi. Tonttikustannukset vaikuttavat olennaisesti asuinkohteiden loppuhintoihin. Toinen hintatasoa nostava tekijä on yhä korkeampi ja yksilöllisempi varustelutasovaatimus.