| Talonrakennusteollisuus ry | Itä-Suomi

Personoitava rakentaminen on tätä päivää

Havahduin kolmen tunnin triathlonharjoitukseni jälkeen siihen, että sykemittarini oli päivittänyt näyttöön nimeni. Se oli tullut verkkosovelluksesta, jolla puran harjoitukseni päiväkirjaan ja päivitän sykemittarini. Pieni päivitys sai mittarini tuntumaan enemmän omalta ja hienommalta. Ymmärsin miten läpitunkevaa personoitavuus on arjessamme. Kellonikin tietää, kuka olen. Samalla pystyn vaikuttamaan sen ominaisuuksiin.

Valinnanvara ja -vapaus ovat tätä päivää. Samalla kun vapaus muokata pienimmätkin arjen yksityiskohdat omanlaisiksemme kasvaa, lisääntyvät suurten investointien kuten kotien ja taloremonttien personoitavuuden vaatimukset. Rakentajienkaan tuotteet eivät enää voi jäädä ilman valinnanvaraa ja vapautta.

Olemme urakoitsijoina tottuneet antamaan tilaajille ja suunnittelijoille valintamahdollisuuksia. Esimerkkinä on keskeneräisten suunnitelmien päivitystarve rakentamisen aikana. Yksikään projekti ei toteudu ilman yksityiskohtien viimeistelyä rakentamisen aikaisessa päätöksenteossa. Yhteistyö rakentamisen ammattilaisten välillä korostuu sujuvassa rakentamisprosessissa. Erityisesti neuvottelu-urakoissa ja arkkitehtikilpailuissa painottuu tilaajan valinnanvapaus.

Asuntorakentajat ovat tottuneet yhä vaativampiin kuluttajiin ja heille annettaviin valintamahdollisuuksiin. Teknistyvän kodin on toimittava moitteetta ja siihen on asiakkaan itse saatava valita viimeinen silaus. Tämä on ymmärrettävää, sillä koti on useimmille elinkaaren tärkein paikka ja kallein hankinta. Yksityiskohdat ja palvelu niiden tuottamiseksi erottaa asiakaspalautteen perusteella hyvän rakentajan.

Personoitavuus ja sen korostama hyvä, sujuva asiakaspalvelu rakentamisessa ovat tulleet jäädäkseen. Ennustan menestystä yrityksille, jotka hallitsevat lisääntyvän personoidun rakentamisen vaatimukset.

Vuosi 2015 on Talonrakennusteollisuus ry:ssä rakentamisen laadunhallinnan vuosi. Laatutyötä on tehty rakentamisen laadun parantamiseksi vuosikymmeniä. Tulokset ovat näkyviä, mutta parempaankin vielä pystymme. Tänä vuonna Talonrakennusteollisuus ry Itä-Suomi kehittää rakentamisen laadunhallintaa kaikilla kolmella osa-alueella. Koulutuskalenteristamme löytyy seminaareja niin rakennuttamisen, rakentamisen aikaisen kuin kunnossapidonkin laadunhallinnan parantamiseksi.

Personoitavuus on tärkeää myös rakentamisen laadunhallinnan kohentamisessa. Kansalaiset itsekin tuottavat päätöksillään rakentamisen laatua, olipa kyse suunnittelusta, rakentamisesta tai kunnossapidosta. Pyrkiessämme parempaan laatuun jokaisen on kannettava vastuunsa työnsä laadusta.

Rakentajaurani parhaita rakentamisen aikaisia laadunhallintakäytäntöjä ovat projektit, joissa työntekijä itse tarkastaa kirjallisesti dokumentoiden työnsä toteutuksen. Näin kirjallinen laadunhallinta toteutuu osana työtä, ja työntekijä sitoutuu kirjallisesti työnsä laatuun. Allekirjoittamansa tarkastusdokumentin perusteella hän on velvollinen korjaamaan mahdolliset virheensä.

Kuten minä sitoudun nimelläni sykemittariin paremmin, sitoutuu jokainen nimensä tarkastusdokumenttiin laittava työntekijä työnsä laatuun. Kaikkien rakentajien pitää läpi rakentamisen koko ketjun vastata nimellään työnsä laadusta vuosiksi eteenpäin. Näin rakentamisen laatu paranee entisestään. Tämä on myös tärkeä osatekijä kehitettäessä personoitavampaa rakentamista.

Kimmo Anttonen
Talonrakennusteollisuus ry:n Itä-Suomen piirin aluepäällikkö

Olet lukemassa Talonrakennusteollisuuden Itä-Suomen piirin ensimmäistä uutiskirjettä. Sen myötä haluamme tarjota alueellisesti kohdennettua viestintää jäsenillemme, sidosryhmillemme sekä muille yhteistyökumppaneillemme. Jatkossa kirje tulee ilmestymään 2-3 kertaa vuodessa. Otamme siitä mielellämme vastaan palautetta!