| Talonrakennusteollisuus ry | Itä-Suomi

Langattomat mobiililaitteet tulivat rakennustyömaillekin

Langattomat tietoliikennelaitteet ja -yhteydet aloittivat läpilyönnin talonrakennustyömailla viime vuonna. Nyt ne yleistyvät hyvää vauhtia käytännössä todettujen konkreettisten hyötyjen ansiosta. PS-Tasotyön yritys- ja työnjohto on on vakuuttunut uuden teknologian hyödyistä.

Kuopiolaisen PS-Tasotyö Oy:n yrittäjä, toimitusjohtaja Markus Pohjonen kertoo, että työnjohdon siirtyminen tablettitietokoneiden sekä älypuhelinten käyttäjiksi on tehostanut huomattavasti työmaiden johtamista sekä asioiden hallintaa.

- Uudet viestintävälineet ovat myös parantaneet yrityksen sisäistä viestintää ja yhteydenpitoa muihin tahoihin kuten suunnittelijoihin, aliurakoitsijoihin, tavarantoimittajiin, vero- ja valvontaviranomaisiin sekä asiakkaisiin. Työläs paperisavotta on poistunut lähes kokonaan, mikä merkitsee tuntuvaa ajan, vaivan ja rahankin säästöä, kertoo Pohjonen.

Entiseen ei kukaan halua enää palata, koska tietoliikenneyhteydet ja tablettiohjelmat toimivat luotettavasti. Muutoksen kustannukset ovat varsin kohtuullisia ja hyödyt kattavat ne nopeasti.

- Siirryimme mobiiliaikaan viime vuonna kokeiluna Kuopion Saaristokaupungin Kuunsäde- ja Kuunvalo-rivitaloprojekteissamme, mutta nyt tabletit ja älypuhelimet ovat täydessä käytössä kaikilla työmaillamme, Pohjonen jatkaa.

Merkittävien hyötyjen lista on pitkä

Markus Pohjonen luettelee kymmenkunta asiaa, joissa mobiiliyhteydet ovat tuoneet merkittäviä hyötyjä:

- Olemme vieneet työmaapäiväkirjat, kalenterit ja sähköpostiyhteydet tableteille. Pystymme ottamaan niillä kuvat ja tallentamaan ne kuten muutkin dokumentit pilvipalveluun sekä poimimaan ne sieltä tarvittaessa nopeasti käyttöön missä tahansa.

Sama koskee suunnitelmia, piirustuksia, työturvallisuuden TR-mittauksia sekä laadunvalvontaa.

- Tableteille ja pilvipalveluun tallentuvat työntekijä- kulunvalvontatiedot, joten kuukausittain verottajalle lähetettävä informaatio mm. työmaiden henkilöstöstä ja aliurakoitsijoista on helposti koottavissa.

Samalla menetelmällä voidaan lähettää raportit työmaiden valvojalle ja suunnittelijoille sekä hoitaa yhteydenpito aliurakoitsijoihin. Pikaviestintäverkkoja voidaan muodostaa pienryhmien tiedonvaihtoa varten whatsapp-palvelulla. Näin viestit leviävät nopeasti ja kaikille asianosaisille, mikä vähentää tietokatkosten ja virheiden riskiä.

Asiakasyhteydetkin tehostuivat

Myös PS-Tasotyön työnjohtaja Rafael Piirainen kehuu mobiililaitteita, joiden käyttö ei ole ollut hankalaa koulutuksen jälkeen. Hänen mukaansa merkittävää lisähyötyä on tullut, Markus Pohjosen luettelemien etujen lisäksi, tehostuneessa yhteydenpidossa asunnonostajiin.

- Pystymme aiempaa havainnollisemmin pitämään asunnonostajia kuvallisesti ajan tasalla tulevan kodin valmistumisesta. Avoimuutta ja yksilöllistä palvelua lisää, kun voimme milloin vain vaihtaa asiakkaiden kanssa tietoja Internetissä ja sähköpostilla, tarvittaessa jopa reaaliaikaisesti.

Piirainen muistuttaa myös, että talodokumentit kuten pöytä- ja tarkastuskirjat sekä paine- ja tiiviystestit jäävät kiinteistön valmistumisen jälkeen taloyhtiölle sähköisessä muodossa. Isännöitsijä ja huoltohenkilöt saavat ne sieltä ketterästi älypuhelimeensa tai tablettiinsa erilaisia toimenpiteitä varten.