| Talonrakennusteollisuus ry | Keskustoimisto

Urakoitsijan sopimusasiat -käsikirjan päivitetty versio nyt saatavilla

Urakoitsijan sopimusasiat on käytännönläheinen käsikirja rakennusurakointiyritysten tuotanto- ja työmaajohdolle. Kuusiosaisen käsikirjan sisältö, aiemmalta nimeltään työmaakansiot, on päivitetty kokonaisuudessaan vuoden 2014 aikana.

Käsikirja sisältää sopimusteknisiin kysymyksiin käytännön toimintaohjeita, asiakirjamalleja ja esimerkkejä, jotka on tarkoitettu muun muassa laatujärjestelmiä täydentämään. Lisäksi kirjaan on koottu oikeustapauksia.

Sopimusteknisen osaamisen tarve on kasvanut muun muassa hankkeiden monimuotoistumisen vuoksi. Täsmällisillä ja hyvin hoidetuilla sopimuksilla voi sujuvoittaa hankeosapuolten välistä yhteistoimintaa ja välttyä kalliilta erimielisyyksiltä.

Käsikirja sisältää seuraavat osat:

1. Urakkamuodot ja sopimussuhteet
2. Yhteistyö työmaalla
3. Rakennusurakkaan liittyvät velvollisuudet, vastuut ja oikeudet
4. Suunnitelma- ja hintamuutokset sekä suoritusajan pidennys
5. Rakennusurakkaan liittyvät häiriötilanteet
6. Sivu- ja aliurakat, materiaali- ja tarvikehankinnat

Käsikirja on tarkoitettu työvälineeksi lähinnä Talonrakennusteollisuus ry:n jäsenyrityksille. Se on veloituksetta RT:n jäsenyritysten saatavilla jäsensivuilta pdf-muodossa. Jäsensivuille pääsy edellyttää kirjautumista jäsentunnuksilla. Jos työskentelet RT:n jäsenyrityksessä, saat käsikirjan ja tarvittaessa tunnukset klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Urakoitsijan sopimusasiat (edellyttää kirjautumista)

Koko käsikirja on koottu myös yksiin kansiin painetuksi kirjaksi, jonka voit ostaa Rakennusmedian kirjakaupasta.