| Talonrakennusteollisuus ry | Lounais-Suomi ja Satakunta

Talonrakennusyritysten välinen työturvallisuuskilpailu Varsinais-Suomen alueella on ratkennut

Talonrakennusyritysten välinen työturvallisuuskilpailu 2013 Varsinais-Suomen alueella on ratkennut. Isojen yritysten sarjan voitti YIT Rakennus Oy. Pienten ja keskisuurten sarjan voitti Rakennustoimisto Lainio & Laivoranta Oy.

Varsinais-Suomessa on järjestetty talonrakennusyritysten välinen työturvallisuuskilpailu jo vuodesta 1991 lähtien. Kilpailussa on kaksi sarjaa: Isojen rakennusliikkeiden sarja sekä pienten ja keskisuurten rakennusliikkeiden sarja. Lisäksi on palkittu kolme parasta työmaata. Arviointikriteereinä kilpailussa ovat olleet työmaiden TR-indeksi (60 %) ja työmaiden turvallisuussuunnittelun taso (40 %).

Isojen sarjan voitti vuonna 2013 YIT Rakennus Oy. Pienten ja keskisuurten sarjan voitti Rakennustoimisto Lainio & Laivoranta Oy.

Ohessa YIT Rakennus Oy:n Lounais-Suomen alueen aluejohtaja Jyrki Meri kommentoi asiaa:

”YIT:n tavoitteena on tapaturmaton työyhteisö - minkäänlaisia työturvallisuuspuutteita tai rikkomuksia ei hyväksytä. Me YIT:llä haluamme, että niin omat työntekijät kuin ali- ja sivu-urakoitsijat voivat joka päivä työskennellä turvallisesti työmaillamme. Asenne ratkaisee myös työturvallisuudessa, ja ennaltaehkäisevän turvallisuusajattelun tulee olla itsestään selvää rutiinia kaikessa tekemisessä.

”Olemme tehneet määrätietoista työtä tapaturmattoman työyhteisön eteen jo pitkään ja on hienoa nähdä, että panostus tuottaa tulosta. YIT on tänäkin vuonna palkittu useiden alueiden työturvallisuuskilpailuissa; kuten Uudenmaan ja Satakunnan vastaavassa kilpailussa. Palkinnot ovat osoitus pitkäjänteisen työn tuloksista laajalla rintamalla. Tänään yrityksemme saama palkinto on ulkopuolisen osoittama arvostus työmaillamme tehtävää työturvallisuustyötä kohtaan ja se tuntuu hyvältä”, Jyrki Meri kertoo.

Työturvallisuusasioiden säännöllinen läpikäynti työmailla ja johtamisessa on YIT:llä vakiintunut tapa työskennellä. Henkilöstön turvallisuusosaaminen varmistetaan jo perehdytysvaiheessa ja siitä huolehditaan säännöllisillä koulutuksilla. Myös selkeät toimintatavat, puuttumiskäytännöt ja asianmukaiset suojavarusteet takaavat osaltaan turvallisuuden työmailla. YIT jakaa tietoa hyvistä työturvallisuuskäytännöistään oman henkilökunnan lisäksi myös koko rakennusalan kehittämiseksi. Esimerkkinä YIT:n käytäntö työturvallisuusrikkeisiin puuttumisesta on nykyään koko rakennusalan suositus.”

Kilpailun järjestäjät ja lisätietoja kilpailusta

Mervi Suokas, Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue, 029 501 8185
Kimmo Lang, Talonrakennusteollisuus ry, 050 595 6422